” کاری را انجام دهید که دوستش دارید

احتمالا شما هم زیاد این عبارت را شنیده اید و از حق نگذریم از آن دست جملاتی ست که با تمام وجود دوست داریم درست باشد و چه چیزی بهتر از این که بتوانیم با انجام دادن کاری که دوستش داریم ، یک درآمد خوب و عالی داشته باشیم تا اینکه بخواهیم عمر و زندگی‌مان را به یک حقوق ماهیانه بفروشیم و هرروز با فکر چالش‌ها و دغدغه‌های مختلف بیدار شویم.
ولی پیروی ازین شعار به تنهایی، نه تنها شما را به کسب‌و‌کار رویایی‌تان نمیرساند، حتی ممکن است  بعد از صرف زمان و هزینه های متعدد،  بیشتر از هر زمانی، سرخورده و ناامیدتان کند. و این صرفا نظر شخصی من نیست بلکه آمار رسمی‌ترین تحقیقات بین المللی گواه این ادعاست.

میدانید چرا؟

چون مبنای موفقیت در بازار، علاقه و شور و اشتیاق شما نیست. با اینکه داشتن علاقه نسبت به ایده و حوزه اصلی کسب‌و‌کارتان میتواند در موفقیت کارتان بسیار مهم و تاثیرگزار باشد،  ولی بازار به رفع نیازها و حل مشکلات واقعی اهمیت می‌دهد. روی اینکه افراد حاضر هستند برای چه چیزی پولشان را هزینه کنند.

بنابراین، قبل از اینکه با شور و شوق دست بکار شوید، ابتدا ضروریست فکر و بررسی کنید که آیا این علاقه و اشتیاق ، در بازار واقعی هم جایگاهی دارد یا خیر. اینکه شما عاشق انجام دادن کاری هستید و خیلی خوب هم آن کار را انجام می‌دهید، تضمین کننده یک بیزنس موفق نیست. برای ایجاد یک کسب و کار موفق، ضروری ست محصول یا خدماتی را ارائه دهید که گروهی از افراد حاضر باشند برایش پول پرداخت کنند. در غیر اینصورت کاری که انجام میدهید ممکن است خوب و مفید باشد ولی بیشتر تبدیل به یک سرگرمی خواهد شد تا کسب و کار.

 

برای ایجاد یک کسب و کار موفق، ضروری است محصول یا خدماتی را ارائه دهید که گروهی از افراد حاضر باشند برایش پول پرداخت کنند. در غیر اینصورت کاری که انجام میدهید ممکن است خوب و مفید باشد ولی بیشتر تبدیل به یک سرگرمی خواهد شد تا کسب و کار.

 

انتخاب ایده یک کسب و کار موفق

 

 

به دلایل متعددی ایجاد یک کسب و کار بر پایه آنچه به آن علاقه و اشتیاق دارید، برای شما بسیار جذاب‌تر و آسانتر خواهد بود و خیلی بهتر میتوانید چالش‌های سخت کسب و کار را پشت سر بگذارید و کسب و کارتان را جلو ببرید. داشتن اشتیاق در کسب و کار یک فاکتورکلیدی برای موفقیت صاحبان کسب و کار اثبات شده است اما به تنهایی برای موفقیت کار جدید کافی نیست.

بسیار مهم است که قبل از شروع کسب‌و‌کارتان، بررسی و ارزیابی کنید که آیا علاقه شما، سودآوری هم دارد یا خیر؟

زمانیکه ،  بر اساس تحقیق و بررسی های واقعی – و نه حدس و گمان یا امید و آرزو- به این نتیجه برسید که این اشتیاق میتواند پول دربیاورید و پتانسیل سودآوری دارد میتوانید تا حدی اطمینان پیدا کنید که کسب و‌کارتان قادر خواهد بود از پس هزینه های ضروری  و سایر مشکلات مسیر عبور کند.

همچنین باید بتوانید سودآوری را با کمترین وابستگی به انجام کاری که فقط با حضور و توجه شما انجام میشود پیش ببرید.

آیا این ایده، صرفاً حاصل یک دلبستگی شخصی است یا واقعاً می‌تواند زندگی یا کسب و کار عده‌ای را بهتر کند؟ و آیا آن قدر برای این افراد ارزش دارد که حاضر باشند برایش به میزانی که مد نظر شماست هزینه کنند ؟

مطلب پیشنهادی : چطور بفهمم ایده‌ام ارزش کافی ایجاد میکند یا خیر؟

 

چگونه علایق خود را بسنجید و بهترین ایده را انتخاب کنید

در ابتدا با نوشتن یک لیست شروع کنید و تمام کارهایی که دوست دارید انجام دهید را بنویسید . حالا از بین این کارها مشخص کنید چه کارهایی در لیست علایق شما وجود دارد که پتانسیل تبدیل به یک بیزنس و کسب و کار سودآور شدن را دارد . به سرعت تعداد زیادی از علاقه مندیهای شما از این لیست حذف میشود مثل تماشای فیلم های تخیلی . زیرا مشخص است که به سادگی نمیتوانید یک کسب و کار در این زمینه ایجاد کنید!

شاید شما عاشق دوچرخه سواری های طولانی مدت باشید و بتوانید بچه ها را به برنامه های دوچرخه سواری ببرید یا بخاطر علاقه زیادتان به حیوانات دوست داشته باشید تربیت حیوانات خانگی را هم یاد بگیرید . شاید این توانایی را داشته باشید که به دوستانتان کمک کنید چطور خیلی شیک لباس هایشان را با هم ست کنند . اینها علاقه هایی هستند که می توانید با آنها کسب و کار ایجاد کنید.

اما از این مدل علایق آشکار فراتر بروید ، مانند کارهایی که در اوقات فراغتتان انجام میدهید و لذت میبرید  و بجای آن انتزاعی نگاه کنید. ممکن است از کار با تیم های کوچک یا برنامه ریزی رویدادها لذت ببرید. شاید دوست داشته باشید فروش را نهایی کنید یا چطور دکوراسیون محل کار یا زندگی تان را بچینید. بعضی از این علایق به عنوان موضوع اصلی کسب و کار مناسب به نظر میرسند در حالیکه برخی دیگر  ، صرفا میتوانند در توسعه کسب و کارتان مفید باشند

 

اهدافتان را در نظر بگیرید

اگر شما با فرض کاری که انجام میدهید، میتوانید پول کافی برای تامین هزینه‌ها و حتی تعطیلاتتان داشته باشید، و همچنین زمان کافی برای گذراندن وقت با خانواده تان، این کسب و کار می تواند یک مدل تجاری پایدار باشد.

شما باید به منابعتان نگاه کنید و مشخص کنید آیا می توانید آنچه را که می خواهید با بکارگیری منابعی که دارید بدست آورید یا خیر.

شاید فروشتان آنقدر خوب باشد که بتوانید افراد جدیدی را برای خدماتی که انجام میدهید یا محصولی که تولید میکنید استخدام کنید یا حتی بصورت آنلاین یک شبکه مجازی ایجاد کنید و افراد بیشتری را بکار بگیرید و کسب و کارتان را توسعه دهید.

 

خلاصه :

اشتیاق و علاقه مندی یک نقطه عالی برای شروع به کاری ست که بتوانید رئیس خودتان باشید، اما این تنها عاملی نیست که باید به آن توجه کنید. شما باید بتوانید بواسطه کاری که انجام میدهید سود مد نظرتان را نیز بدست آورید تا بتوانید به اهدافتان برسید . جریان درآمدی برای کسب و کار مثل جریان خون در بدن برای ادامه حیات کسب و کار ضروری ست .

بنابراین با خودتان صادق باشید و ببینید آیا واقعا این ایده می تواند درآمدزایی مقبول و موردنظرتان را تامین کند یا خیر.