در نوروساینس ، افراد به آسانی در انتخاب و به کارگیری تکنیک های مختلف موجود نورومارکتینگ دچار سردرگمی می شوند. هرچند تمام  تکنیک های مورد استفاده در این زمینه به طور بالقوه در تبلیغات ارزشمند و مؤثر هستند،ولی آشنایی با تفاوت بین تکنیک ها و نحوه ی کار آنها  می تواند بسیار مؤثر باشد.

در این مقاله به منظور آشنایی با نحوه ی کار و موقعیت های مناسب استفاده از تکنیک های نورومارکتینگ، به بررسی دقیق تری در مورد 5 تکنیک رایج مورد استفاده نورومارکتینگ می پردازیم: بررسی چشمی، تصویربرداری از مغز – (EEG and fMRI)- ( الکتروآنسفالوگرافی و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی) ، اسرار چهره ، تبلیغات حسی، و تکنیک های روانشناسی.

 

 

تکنیک نورومارکتینگ شماره #یک :با استفاده از تکنیک بررسی چشمی eye tracking ، نظر مشتریانتان را از نگاهشان بخوانید

همانطور که از نام این روش پیداست، بررسی چشمی به معنای ارزیابی الگوی حرکتی چشم شرکت کننده در تحقیق می باشد. این روش به عنوان ابزاری مناسب به شما اجازه می دهد نظر و حس مشتری را در مورد برند، فروشگاه، و یا آگهی تبلیغاتی خود کشف کنید. به علت سبکی و قابل حمل بودن تجهیزات بررسی چشمی، می توان یک سناریو ی فوری ایجاد کرده و نگاه طبیعی مشتری را ثبت کرد.

همانطور که از نام این روش پیداست، بررسی چشمی به معنای ارزیابی الگوی حرکتی چشم شرکت کننده در تحقیق می باشد. این روش به عنوان ابزاری مناسب به شما اجازه می دهد نظر و حس مشتری را در مورد برند، فروشگاه، و یا آگهی تبلیغاتی خود کشف کنید.

تجهیزات بررسی چشمی، سبک و قابل فهم هستند ، بنابراین می توان به آسانی حرکات چشمی را بررسی و نگاه طبیعی مشتری را ثبت کرد.

 

 

چطور از این تکنیک استفاده کنیم؟

آیا تحلیل نگاه مشتری هنگام قدم زدن در فروشگاه های خرده فروشی که با لوازم بررسی چشمی تجهیز شده اند، ایده ی خوبی است؟

برای فروشگاههای فیزیکی میتوان نگاه مشتری را هنگام قدم زدن در فروشگاه های خرده فروشی که با لوازم بررسی چشمی تجهیز شده اند تحلیل و بررسی کرد! اینکه  آیا مشتریان اصلا به مفاد قانونی در نزدیکی در ورودی توجه می کنند؟ آیا به علائم دقت می کنند؟ مشتری هنگام مشاهده ی دسته بندی محصولات چه الگوی دیداری را در پیش میگیرد.

به طور خلاصه با استفاده از این تکنیک می توانید به نکاتی دست یابید که کشف آنها از طریق روشهای تحقیقی سنتی بسیار دشوار است. علاوه بر امکانات درون فروشگاهی، این تکنیک می تواند نگاه مشتری را از طریق اینترنت و به صورت آنلاین نیز ارزیابی کند. همین روند را میتوانید برای بررسی وب سایت ها و کسب و کارهای اینترنتی نیز اجرا نمایید و بررسی کنید بصورت عمومی نگاه کاربران چه مسیری را طی میکند تا بتوانید با شناخت نقاط و بخش های کلیدی ، استراتژی مد نظر برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کسب و کارتان را به بهترین شکل اصلاح و اجرا کنید.

 

تکنیک eye tracking

تکنیک نورومارکتینگ شماره # دو  :نگاهی به درون ذهن مشتری با تکنیک های EEG and fMRI ( الکتروآنسفالوگرافی و نوار مغزی )

چنانچه بیش از نگاه افراد به طرز فکر آنها علاقه مند هستید، می توانید از تکنیک های دیگری استفاده کرد. ابزاری وجود دارد که ممکن است اسامی آنان در پزشکی به گوشتان خورده باشد که قادر است ذهن افراد را بخواند. ابزاری از قبیل الکتروآنسفالوگرافی و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی.

امروزه به منظور بررسی ذهن افراد برای ساخت آگهی تبلیغاتی موثر ، سایت و کلیپ های جذاب که مشتری را وادار به خرید می کند، از اسکن های مغزی در نورومارکتینگ استفاده می شود. این امر شاید کمی غیراخلاقی به نظر برسد اما آنقدر هم وحشتناک نیست.

این امر فقط بدین منظور است که دانشمندان درمی یابند، آیا افراد محصولی را دوست دارند و یا به سمت محصولی جذب می شوند یا خیر؟ و یا یک آگهی تبلیغاتی برای آنها جذاب است یا کسل کننده؟

این موضوع بسیار شبیه پرسش هایی ست که  در تحقیقات تبلیغاتی سنتی از افراد سوال میشود، با این تفاوت که در این روش مرحله ی فکر کردن در مورد پاسخ سوال حذف شده است. این اطلاعات برای فروشندگان بسیار مفید است، چرا که هم به فروشندگان در ساخت محصولات مورد علاقه و توجه مشتریان کمک میکند و هم به مشتریان در خرید محصولاتی که مورد رضایت آنهاست

ارزیابی این متغیرها با استفاده از اسکن های الکتروانسفالوگرافی به منظور تحلیل امواج مغزی، تحلیل کوتاه مدتی عالی فراهم می کند. این امر بدان معناست که می توان تأثیر یک محرک خاص بر فعالیت مغزی را با سرعتی باور نکردنی خواند. به عنوان مثال، این روش برای تحلیل این موضوع که دقیقأ کدام صحنه آگهی تبلیغاتی مثبت و کدام منفی است بسیار مؤثر است. هرچند این روش فاقد تحلیل مکانی مناسب است. یعنی یافتن مکان دقیق منبع سیگنال مغزی که توسط الکتروآنسفالوگرافی ثبت شده در مغز امر دشواری است.

برخلاف آن، اسکنهای fMRI دارای تحلیل مکانی عالی اما ضعف زمانی است . بدین معنی که می توان به وضوح اتفاقاتی که در مغز رخ می دهد را مشاهده کرد، اما نمیتوان علت آن را کشف کرد.

 

 

تکنیک نورومارکتینگ شماره # سه : همه ی اسرار در لبخند نهفته است.( اسرار  چهره)

برای درک احساسات افراد مجبور نیستید حتما به ذهن آنها نفوذ کنید،  دانشمندان ثابت کرده اند که می توان از چهره ی افراد هم به مسائل زیادی پی برد.

این امر که می توان از حالات چهره مسائل زیادی را دریافت، ایده ای قدیمی منتسب به چارلز داروین در سال 1872 می باشد. از آن زمان این موضوع به طور کامل توط بسیاری از روانشناسان، با تلاش های مهم پاول اکمن (Paul Ekman) کشف شده است . اما چطور می توان از این اطلاعات در تبلیغات و بازاریابی به سود خودتان استفاده کنید؟

همانطور که تجهیزاتی برای بررسی مغز و نگاه افراد وجود دارد، سنسورهایی نیز در رابطه با صورت و بررسی کوچکترین حرکات ماهیچه ها وجود دارد. برای نمایش احساسات خاص مانند لبخند، از ماهیچه های خاصی استفاده می شود. همین قوانین برای سایر احساسات مانند خشم و تعجب نیز به کار می رود. البته حالت کوچکی از لبخند ملایم همیشه به معنای شادی نیست، اما نکته اینجاست که تجهیزات بررسی چهره می تواند واکنش های نامحسوس و اغلب ناخودآگاه به محرک ها را ارزیابی کند که دارای اطلاعاتی در مورد احساس ما نسبت به موضوعی خاص می باشد. و نکته ی مهمتر اینجاست که حتی می توان رفتاری که مشتری یا کاربر پس از حالات بیان شده ، انجام خواهد داد را پیش بینی کرد.

 

 

تکنیک نورومارکتینگ شماره # چهار : بازاریابی حسی ، لامسه ، بویایی ، دیداری ، شنیداری 

برخلاف روش های تحقیق محور مانند روش هایی که در بالا به آنها اشاره شد، انواع کاربردی بیشتری از نورومارکتینگ وجود دارد که مشتریان را در مسیر درستی هدایت می کند. می توان به یافته ها و قوانین موجود برای ساخت تبلیغات مؤثرتر استفاده کرد. بهترین مثال در حوزهی خرده فروشی تبلیغات حسی است. انواع مختلفی از تبلیغات احساسی وجود دارد، از جمله لمسی، شنوایی، بویایی و هدف آنها تأثیر بر مخاطب یک برند با استفاده از محرک های احساسی می باشد.

با این اوصاف آیا امکان دارد فردی به سادگی با بوییدن محصولی آن را خریداری کند؟ بله، گاهی اوقات ممکن است. استفاده از محصولات احساسی مانند محصولاتی که در فروشگاه های مد فروخته می شود، کمی عطر خوش، تجربه ی جدیدی برای مشتری ایجاد کرده و باعث می شود محصول به نظر منحصر به فرد بوده و نتیجه  ختم به خرید میشود. هرچند در محیط های نسبتأ خنثی، مانند فروشگاه های خرده فروشی سخت افزار یا تجهیزات دفتری، بهتر است کمتر از عطر های جالب توجه استفاده کرد.

و اما صدا. بر اساس تحقیقات انجام شده، مشتریان با شنیدن صدای بلند بیشتر به سمت اشیایی با رنگ روشن جذب شده، و زمانی که صدای آرام می شنوند توجه آنها بیشتر به اشیاء تیره رنگ جلب می شود.

 

 

تکنیک نورومارکتینگ شماره # پنج : حقه های ذهنی- روش های روانشناسی

درحالی که روش های ذکر شده ، روش هایی برای بازاریابی حرفه ای یا متوسط بشمار می آیند، تکنیک های روانشناسی نیز وجود دارد که با انجام برخی کارهای بسیار ظریف میتوان به نتایجی قابل توجه و بزرگ دست یافت. روش هی روانشناسی می تواند کاملأ نامحسوس باشد. به عنوان مثل، حذف نماد پول ثبت شده بر روی محصولات به تنهایی باعث افزایش فروش می شود.روشی که این روزها رایج است.

دیدن نماد دلار- یا نماد یورو برای مخاطبان اروپایی- به طور ناخودآگاه ذهن افراد را از برد و به دست آوردن به سمت باخت و از دست دادن تغییر می دهد. گرچه در برابر پرداخت پولی که به سختی به دست می آوریم محصولی دریافت می کنیم، با این وجود پرداخت و خرج کردن پول، هنوز کمی ناخوشایند است.

حذف نماد پول به راستی مؤثر است، چرا که نتیجه ی تحقیقات حاکی از آن است که زمانی که نماد پول حذف می شود افراد پول بیشتری بابت محصول یا غذا می پردازند. راه های ترغیب کننده ی بسیاری از این دست وجود دارد که به طور نامحسوس بر افرد تأثیرگذار است.

آیا می دانستید افراد مایل اند غذای سالم را بیشتر از سمت چپ منو و غذای ناسالم را از سمت راست نو انتخاب کنند؟

تمام روش های ذکر شده ابزار و دیدگاه های مفید و ارزشمندی در اختیار نورومارکتینگ قرار می دهد. اما تمام این روش ها برای تمام موقعیت ها مناسب نیستند.نکته ای که بسیار مهم و توجه و به آن بسیار ضروریست،  استفاده از روش مناسب در موقعیت مناسب است.

برای یادگیری دیدگاه های قابل پیگیری بیشتر در مورد نورومارکتینگ، نحوه ی استفاده از آنها، و کسب اطلاعات جدید با نوروژین همراه باشید.ما در نوروژین بصورت فعال در حال تولید جدیدترین مقالات و محتواهای آموزشی هستیم