وقتی صحبت از استراتژی بهمیان میآید احتمالا شما هم مانند اکثر صاحبان کسبوکارهای نوپا یا کوچک فکر میکنید در مورد شما صدق نمیکند.بسیاری از افراد وقتی صحبت از استراتژی و مدیریت استراتژیک میشود یاد شرکتهای بزرگ یا عملیات جنگی می افتند. ولی از من به عنوان کسی که با چالشهای زیادی در مدیریت و راهاندازی چندین کسبوکار درگیر بوده بپذیرید که بسیاری از مشکلات صاحبان کسبوکارها از نداشتن اهداف شفاف و برنامه مشخص که میتواند همان استراتژی کسب وکارشان باشد، آب میخورد.
مطمئنا تمام مباحث استراتژی که برای شرکتها و سازمانهای بزرگ تعریف شدهاند، برای یک استارتاپ یا کسبوکار کوچک صدق نمیکند. اما بعضی قسمتها بهویژه بخشهای جهتدهی و تعیین هدف شفاف، کمک بسزایی در تمرکز اقدامات شما در مسیر درست و هدفمند خواهند داشت .
حتی اگر شما کسب و کاری یک نفره هم داشته باشید یا به صورت فریلنسر کار کنید، همچنان لازم است بدانید هدفتان چیست و چه چشماندازی دارید و دقیقا قرار است چه ارزشی را ارائه کنید. و در این بخش مدل کسبوکار هم برای شما بسیار مفید خواهد بود. (مدل کسبوکار دو نوع است که برای استارتاپها یا کسب و کارهای کوچک مدل کسبوکار ناب خیلی کاربردیتر است)
در یک سری مجموعه مطالب در مورد برنامهریزی و تدوین استراتژی برای استارتاپها و کسبوکارهای کوچک صحبت میکنیم. تا حد امکان به زبان غیرتخصصی و بگونه ای که بتوانید بدون نیاز به بکگراند دانش مدیریتی و فرآیندهای پیچیده، بصورت گامبهگام و با پاسخ به چند سوال از مفاهیم و اصول استراتژی درجهت رشدکسبوکارتان استفاده کنید.
چه کسبوکارتان را قبلا شروع کرده باشید یا قصد داشته باشید شروع کنید، این مطالب به شما کمک میکند مهارتهایی کسب کنید که قدرت مدیریت یک کسبوکار موفق و روبهرشد را بدست آورید.