راهنمای کامل گامبهگام راهاندازی وبسایت و فروشگاه آنلاین طلا و جواهر
چه طراحی و فروش طلا و جواهرات، حرفه اصلی و تخصصی شما باشد یا بصورت پارهوقت و بواسطه علاقه شخصی اقدام به ساخت جواهرات میکنید، در هر صورت، شما یک فرصت بالقوه بازار را پیدا کردهاید و تصمیم گرفتهاید از فضای قدرتمند آنلاین در به فروش طلا و جواهرات استفاده کنید.
در این باره دو سوال کلی مطرح است که متناسب با اندازه و سطح و هدف شما در طراحی و فروش جواهرات میتواند متفاوت باشد
- چگونه فروشگاه آنلاین طلا و جواهرات را به شکلی اصولی و حرفهای راهاندازی کنیم؟
- چگونه طلا و جواهرات را به صورت آنلاین بفروشیم؟
در هر صورت، با توجه به اینکه پیش بینی میشود فروش جهانی جواهرات آنلاین تا سال 2023 به ارزش بازار 340 میلیارد دلار برسد، اگر تصمیم به راه اندازی یک فروشگاه آنلاین جواهرات گرفتهاید، تصمیم خوب و هوشمندانهایست!
ولی از طرف دیگر وقتی تصمیم به راهاندازی فروشگاه آنلاین یا تبلیغات و برندینگ طلا و جواهرات میگیرید با انبوهی از اطلاعات مواجه میشوید که نه تنها به تصیمگیری و روشن شدن مسیر پیششرویتان کمک نمیکند بلکه بیشتر گیج و سردرگم میشوید
در این مقاله به شما کمک میکنم به زبانی ساده با فرصتهایی که میتوانید در فضای آنلاین برای افزایش فروش و سودآوری تان داشته باشید آشنا شده و از آنها استفاده کنید.
توجه : راهاندازی کسبوکار آنلاین فروش طلا و جواهرات در فضای آنلاین برای هر اندازه و سطحی از جواهری ها یکسان نیست. مطمئنا یک فروشگاه طلا و جواهر با برند شناخته شده لاکچری، گزینهها ، سبک و انتخابهای متفاوتی از فروشگاهی کوچک دارد. با اینحال این مطلب هرآنچه نیاز دارید برای راهاندازی فروشگاه آنلاین طلا و جواهرتان بدانید در اختیارتان قرار میدهد. تفاوت های برندهای لاکچری طلا و جواهر با فروشگاههای کوچک تر ، بیشتر در هنگام برندینگ، تبلیغات و بازاریابی خودشان را نشان میدهند.
وقتی صحبت از فرصتهای فضای آنلاین میشود دو جنبه کلی مطرح است .
اول : شما بتوانید با استفاده از ابزارها و پلتفرم های مختلف، فرآیند فروش را ساده تر کنید
دوم : از فرصت های فضای آنلاین برای تبلیغات و برندینگ استفاده کنید تا بیشتر شناخته شوید ، بتوانید مشتریان جدید بیشتری جذب کنید ، مشتریان فعلی تان را حفظ کنید و به خرید بیشتر ترغیب کنید
آنچه در این مطلب درموردش صحبت میکنیم، فروشگاه آنلاین طلا و جواهرات یا همان وبسایت فروشگاه شماست. درباره دیگر روشهای فروش طلا و جواهر بصورت آنلاین، مثل فروش از طریق اینستاگرام یا موارد دیگر و همچنین روشهای موثر تبلیغات و برندینگ طلا و جواهر بصورت اینترنتی ،در مطلب جداگانهای صحبت خواهیم کرد
میخواهید وب سایت طلا و جواهرتان چه اهدافی را دنبال کند؟
وبسایت اگر صرفا جنبه اطلاع رسانی و نمایش محصولات را داشته باشد مانند یک کاتالوگ آنلاین عمل میکند. بسیاری از برندهای لاکچری طلا و جواهر که فروش آنلاین ندارند از وبسایت صرفا در راستای حضور در فضای آنلاین و شناخته شدن به عنوان برند لاکچری طلا و جواهر از طریق نمایش داده شدن در نتایج جستجو موتورهای جستجوگر استفاده میکنند.
اما اگر میخواهید از طریق وبسایت تان فروش داشته باشید قضیه بسیار متفاوت است. وب سایت شما قراراست نقش یک فروشگاه کاربردی را ایفا کند. و دقیقا مانند یک فروشگاه فیزیکی برایتان سودآوری و فروش داشته باشد بنابراین باید حواستان به تمام جنبهها باشد. زیرا دیگر شما یا کادر فروش تان حضور ندارند که بخواهند نکتهای را توضیح دهند، بلکه همه وظایف جذب، راهنمایی و مشاوره ، متقاعدسازی، و نهایتا پرداخت و آغاز فرآیند تحویل بصورت آنلاین انجام میشود.
وقتی شروع به جستجوی یک پلتفرم فروش آنلاین می کنید، با تعدادی گزینه روبرو خواهید شد. قبل از اینکه به بررسی هر یک از آنها بپردازید، ابتدا باید یه یک سری موارد ضروری دقت کنید
برای داشتن یک وب سایت فروشگاهی معتبر و استاندارد گزینه های متعددی دارید. رایج ترین آنها عبارت اند از :
1 – وب سایت های سایت ساز فروشگاهی
اگر یک فروشگاه کوچک هستید یا کارتان را به تازگی شروع کرده اید میتوانید از سایت هایی استفاده کنید که امکانات یک فروشگاه را در اختیارتان قرار میدهند و سالیانه از شما اجاره میگیرند
مزیت این انتخاب این است که شما با کمترین هزینه میتوانید فروشگاه آنلاین طلا و جواهر خودتان را داشته باشید و جواهراتتان را بفروشید
برای درک بهتر این گزینه یک مجتمع را تصور کنید که هر واحد آن به یک فرد اجاره داده میشود. وقتی یک واحد یک مجتمع را اجاره میکنید ، علاوه بر اینکه شما باید از قوانین مجتمع پیروی کنید ،مطمئنا محدودیت های بسیار بیشتری دارید نسبت به اینکه واحد مستقل و ویلایی خودتان را داشته باشید .
از طرف دیگر شما مستاجر هستید و صاحب ملک میتواند سرموعد قرار داد دیگر به شما خدمت رسانی نداشته باشد.
2- وب سایت فروشگاهی طلا و جواهر کاملا مستقل و با مالکیت صددرصد
عموما فروشندگان و برندهایی که بصورت تخصصی درحوزه طلا و جواهر کار می کنند ترجیح میدهند وب سایت فروشگاهی مستقل خودشان را داشته باشند. وب سایت های فروشگاهی میتوانند از ابتدا کد نویسی شوند یا از CMS های اماده مانند وردپرس استفاده کنند.
تفاوت این دو حالت مانند این است که برای ساخت یک واحد، آجرهای دیوار را خودتان روی هم بگذارید تا یک دیوار داشته باشید یا از دیوار پیش ساخته استفاده کنید. در نود درصد موارد کدنویسی از پایه مانند اختراع دوباره چرخ است. نه تنها هزینه مازاد اضافی و بیفایده برای شما ایجاد میکند بلکه به میزان زیادی به برنامه نویس یا تیم برنامه نویسی وابسته میشوید . در بسیاری اوقات، برنامه نویس ها نیز مانند دندانپزشک ها، کار یکدیگر را قبول ندارند و این تازه اول ماجراست. کدنویسی تنها برای وبسایتهایی با امکانات یا فرآیندهای خیلی خاص توجیه دارد.
با این حال این سوالات به شما کمک میکند تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید
برخی از سوالاتی که معمولاً باید هنگام ارزیابی پارامترهای هر گزینه میتوانید از خودتان بپرسید عبارتند از:
- آیا قصد دارم فروش طلا و جواهرات را توسعه دهم؟
- آیا قصد دارم کسب و کار جواهرات خود را به بازار بزرگتری گسترش دهم؟
- آیا حاضرم برای راه اندازی و نگهداری فروشگاه اینترنتی هزینه کنم؟
- آیا برای بازاریابی و تبلیغات فروشگاه اینترنتی جواهراتم به اندازه کافی بودجه دارم؟
به صورت جزئی تر شما به عنوان مدیر فروشگاه در انتخاب پلت فرم فروشگاه آنلاین تان ضروریست این نکات فنی را در در پیاده سازی وب سایت طلا و جواهر نظر داشته باشید
-
امنیت :
وقتی صحبت از خرید آنلاین به میان میآید، نگرانی غالب افراد مرتبط با امنیت و اعتماد است. این موضوع در مورد خرید طلا و جواهر که عموما قیمتهای بالاتری دارند اهمیت بسیار بیشتری پیدا میکند. بنابراین در پیاده سازی فنی وب سایت فروشگاهی تان توجه شده باشید موارد امنیتی بخوبی رعایت شده باشد.
-
نمایش وب سایت سازگار با موبایل – صددرصد رسپانسیو
رفتار خرید آنلاین هر روز در حال تغییر است. اما تنها چیزی که در چند سال اخیر کاملا مشهود است، استفاده کاربران از موبایل برای خریدهای آنلاین شان است . بنابراین مطمئن شوید فروشگاه جواهرات آنلاین تان در تلفن همراه بخوبی و بدون نقص نمایش داده میشود.
بهتر است در ابتدای راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای کسب و کار فروش جواهرات تان، نسخه خرید موبایلی را بصورت عملی تست کنید . زیرا معوق کردن آن برای بعد، ممکن است منجر به از دست دادن فروش زیادی شود.
-
وب سایت شما از نظر فنی باید سئو پسند باشد
نمایش وب سایت شما در بهترین رتبههای نتایج جستجو موتورهای جستجوگر مانند گوگل ، به عوامل بسیاری بستگی دارد. یکی از این عوامل موارد فنی سایت است. از آنجایی که بخش عمدهای از مشتریان شما از طریق گوگل میتواند به شما برسند، توجه به بهبود سئو سایت تان مترادف با جذب مشتریان جدید بیشتر و در نتیجه سودآوری بیشتر است . بنابراین به سئوپسند بودن سایت از جنبه فنی توجه ویژه ای داشته باشید.
انتخاب نحوه پیادهسازی یا راهاندازی وبسایت فروشگاهی طلا و جواهر مانند در نظر گرفتن مکان فیزیکی فروشگاه است . ولی دیزاین فروشگاه ، چیدمان جواهرات ، نحوه رفتار کارکنان و اطلاعاتی که در اختیار بازدیدکنندگان قرار میدهند و نحوه متقاعدسازیشان موضوعاتی مجزا از بحث فنی هستند که توجه به هریک اهمیت بسیاری دارد.
ظاهر وبسایت، طراحی، رنگبندی و معماری اطلاعات
سبک دیزاین وب سایت طلا و جواهر شما به میزان زیادی بستگی به اهداف و مشتریان شما دارد. برندهای لاکچری طلا و جواهر بیشتر ازینکه قصد فروش آنلاین داشته باشند میخواهند برای مشتریان بالقوه بیشتری شناخته شوند و آنها را برای خرید دعوت کنند.
دیزاین و چیدمان اجزا سایت، در برندهای لاکچری طلا و جواهر، کمی متفاوت از وب سایت هایی ست که فروش آنلاین هدف اولیه آنهاست .
بنابراین قبل از هرگونه تصمیمی در مورد طراحی ، رنگ بندی و معماری اطلاعات سایت ابتدا باید اهداف کوتاه مدت و بلندمدت شما از فعالیت درفضای مجازی شفاف و روشن باشد. آیا صرفا کاتالوگی پر زرق و برق برای تقویت لاکچری بودن برندتان میخواهید یا تبدیل بازدیدکنندگان به خریداران آنلاین برایتان دردرجه اول اهمیت است؟
برخی از سوالاتی که به شما کمک میکند فعالیت ها و اقدامات موثرتری در راستای توسعه فروش و برندینگ جواهراتتان در فضای آنلاین داشته باشید:
- مشتریان ما چه کسانی هستند؟
- مشتریان ما چه ویژگی هایی دارند؟
- مشتریان ما به چه فاکتورهایی در هنگام تصمیم به خرید اهمیت میدهند؟
- مشتریان از طریق خرید جواهرات ما میخواهند چه حسی را تجربه کنند؟
- مشتریان جدید عموما از چه طریقی با برند ما آشنا میشوند ؟
و بسیاری سوالات دیگر که در شناخت مشتریان بالقوه جدید و حفظ و ترغیب مشتریان فعلی کمک بسیاری در تعیین استراتژی های موثر بازاریابی و فروش جواهرات میکند
از آنجایی که در حوزه تخصصی طلا و جواهر احساس حرف اول را میزند طراحی ، رنگ بندی و دیزاین اهمیت بسیار بالایی در ترغیب بازدیدکنندگان به خرید ایفا میکند. توصیه میکنم برای داشتن یک وب سایت قوی با دیزاین حرفه ای و شیک صرفه جویی نکنید!
کیفیت تجربه کاربری را بررسی کنید
مورد بسیار مهم دیگری که حتما باید توجه کنید بحث جذاب تجربه کاربری ست.
درست است که دیزاین و رنگ بندی در وب سایت طلا و جواهر بسیار مهم است ولی دیزاین خوب بخشی از احساس کاربر را تشکیل می دهد. در فروشگاه آنلاین شما هدفی فراتر از یک کاتالوگ زیبا و شیک دارید. و آن فروش است.
بنابراین وقتی یک بازدیدکننده وارد سایت شما میشود نحوه معماری اطلاعات ، منوها ، دسته بندی ها ، میزان راحتی در حرکت بین صفحات و محصولات ، سادگی و بی عیب بودن فرآیند خرید و … در تبدیل بازدیدکنندگان به خریداران تاثیرگذار است.
اگر کاربر از بودن در وب سایت شما حس خوبی داشته باشد احتمال بازگشتش بسیار بیشتر از زمانی ست که با کلافگی و سردرگمی وب سایت شما را ترک کند
بنابراین در این گام نکاتی را مطرح میکنم که کمک میکند تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کنید
وقتی وب سایت یا فروشگاه اینترنتی طلا و جواهرتان را با دیزاینی جذاب راه اندازی و تمام عملکردها را در فروشگاه تنظیم کردید. اکنون زمان آن است که تصاویر و اطلاعات تکمیلی طلا و جواهرات زیبا و منحصر به فردتان را در سایت بارگذاری کنید . این کار را باید به گونه ای انجام دهید که بهترین اثربخشی را در جذب ، متقاعدسازی و نهایتا تبدیل بازدیدکننده به خریدار نهایی داشته باشد.
در ادامه بخشی از بهترین روشهایی که در یک فروشگاه آنلاین جواهرات، بازدیدکنندگان را به مشتریان تبدیل میکند را برایتان آورده ام :
- از تصاویر بزرگ، واضح و باکیفیت بالا استفاده کنید
- کاربر را دعوت به انجام کاری کنید برای مثال دکمه “همین حالا بخرید” و این دکمه را برجسته کنید
- همچنین دکمه یا لینکی برای دعوت کاربر به انجام کاری ثانویه کنید (افزودن به لیست علاقه مندی ها)
- پیمایش بین صفحات را آسان کنید
- با تایمرهای شمارش معکوس یا اعلانهای فروش فوری، فوریت ایجاد کنید
- در استفاده از انواع ویدئو دست و دلباز باشید. استفاده از ویدیوها در وب سایت تان اعتماد بالایی ایجاد میکنند و نرخ تبدیل را به مزان زیادی افزایش می دهند
- نماد اعتماد را دراضافه کردن نشان اعتماد (برای محصولات با قیمت بالا بسیار مهم است)
- توضیحات محصول را واضح و کمک کننده بنویسید (فقط هنگام صحبت با خریداران ماهر از اصطلاحات تخصصی استفاده کنید)
- با توصیه هایی به خریداران کمک کنید محصولات مشابه را کشف و خریداری کنند
- چت آنلاین بسیار مهم است زیرا میتواند به مشتریان بالقوه کمک کند تا پاسخ سوالاتی که بی پاسخ مانده اند را به دست آوردند
- مطمئن شوید که سرعت بارگذاری صفحه محصول شما خوب است