آیا دیجیتال مارکتینگ براتون گیج کننده است؟!

دوست دارید بازاریابی آنلاین کسب و کارتون رو شروع کنید ولی نمیدونید چه جوری و از کجا؟

اگر به کمی راهنمایی نیاز دارید با این مطلب همراه من باشید

شما می دونید و آگاه هستید که بازاریابی دیجیتال برای تبلیغات آنلاین کسب و کارتون، اقدامی کلیدی بشمار میاد، و میتونه تحول بزرگی در رونق و توسعه کسب و کار یا سازمانتون ایجاد کنه ولی نمیدونید از کجا باید شروع کنید؟

نگران نباشید ، من کمک تون میکنم!

این خیلی طبیعی هست که شما به عنوان یک مدیر یا صاحب کسب‌و‌کار ، تخصص تون در حوزه های مشخص کسب و کار خودتون باشه و قرار نیست در همه زمینه های مدیریت، اعم از مارکتینگ و بوِیژه دیجیتال مارکتینگ ، متخصص این حوزه باشید. ولی الان من، الهام کاظمی، به عنوان فردی که سالهاست در این حوزه بصورت تخصصی کار میکنه و در حال حاضر مدیریت خدمات دیجیتال مارکتینگ گیسو رو به عهده داره اینجا هستم و بهتون کمک میکنم دید جامع و کاربردی به این حوزه پیدا کنید.

 

بازاریابی دیجیتال چیست؟

اول از همه به زبان ساده ببینیم اصلا دیجیتال مارکتینگ چی هست؟  و چه اقدامات یا کارهایی زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ قرار میگیرد؟!

قبل ازینکه تعریف دیجیتال مارکتینگ یا به عبارت دیگر بازاریابی آنلاین رو براتون توضیح بدم ، بهتر هست کمی در مورد روشهایی که فروشگاهها یا کسب و کارهای فیزیکی برای راه اندازی کسب و کارشون و جذب مشتری در نظر میگیرن، صحبت کنیم.
یکی از مهمترین نکته ها محل کسب و کار هست که در نظر میگیرن. اینکه بهتر هست اجاره کنن یا بخرن؟ با توجه به نوع کسب و کارشون و سبک مشتری هاشون کدوم منطقه باشه پاخور فروشگاهشون بیشتر هست و مشتری های بیشتری خواهد داشت ؟ چیدمان کالاها چطور باشه تا سودآوری و میزان خرید بیشتر شه ؟
چه خدماتی ارائه بشه مشتری بازم برمیگرده و تبدیل به مشتری ثابت میشه ؟ اعلام حضور چه‌طوری باشه؟
چه طوری مشتری های اولیه رو جذب کنیم؟

چطوری افرادی که میان تو فروشگاه رو ترغیب کنیم که خرید کنن و باز هم برگردن؟
و …
همه این سوالها پرسیده میشه برای یک هدف و نهایتا اون هدف، کسب سود بیشتر یا رسیدن به اهداف سیستم یا سازمان هست

دقیقا در فضای آنلاین هم، وقتی میخوایم کسب و کاری رو معرفی  و بازاریابی کنیم، موارد مشابه رو داریم که باید درنظر بگیریم.

هر چیزی و هر اقدامی که در راستای بازاریابی و پرزنت محصولات یا خدمات شما، در فضای آنلاین انجام بشه ، میشه بازاریابی آنلاین.

بازاریابی دیجیتال – که به عنوان دیجیتال مارکتینگ هم شناخته میشه ، در واقع فقط اصطلاحی ست که برای توصیف بازاریابی محصولات یا خدمات به صورت آنلاین و یا با استفاده از تکنولوژی های دیجیتال غیر آنلاین استفاده می شه. البته این روزها تقریبا تمام ابزار دیجیتال به نوعی به فضای آنلاین متصل میشن. و بنابراین فاصله این دو تعریف روز بروز کمتر میشه

پس هر فعالیتی که با هدف تبلیغ و معرفی محصولات یا خدمات و جذب مشتری به صورت آنلاین انجام شه ، به عنوان بازاریابی آنلاین شناخته میشه. و بصورت کلی این بازاریابی، تحت سه نوع رسانه آنلاین قابل انجام هست.

ممکنه دقت نکرده باشید ولی در صورت حضور آنلاین کسب و کارتون در هر کدوم از رسانه های دیجیتال فارغ از اینکه متعلق به خودتون بوده باشه مثل وب سایت، یا مالکیتش با دیگران باشه، ولی در اختیار شما قرار داشته باشه مثل اینستاگرام یا با پرداخت پول به شما اختصاص داده شده باشه ، دیجیتال مارکتینگ کردید.
حتی در حد استوری کردن یک مطلب در مورد کسب و کارتون ، یا آپلود یک تصویر مرتبط با محصول یا خدمتتون.

بازاریابی دیجیتال مثل یک چتر، انواع این نوع اقدامات را تحت پوشش خودش قرار میده ، به SEO شما کمک می کنه ، باعث افزایش آگاهی از برند و نام تجاری کسب و کار یا محصولاتتون میشه و باعث جذب ، تعامل و کمک به ایجاد اعتماد در مشتریانتون میشه .

تا چند سال پیش که محتوای محدودتری در فضای آنلاین وجود داشت، رقابت و جلب توجه مشتریان بالقوه در فضای دیجیتال راحت تر بود ولی در حال حاضر، با توجه به تولید محتوای دیجیتال بسیار زیاد، اینکه صرفا بتونید با استفاده از تکنیک های سئو SEO  سنتی، مشتری جدید جذب کنید کار خیلی سختی هست و اینجاست که  بازاریابی دیجیتال به کمک کسب و کارتون میاد تا بتونید با قدرت بیشتری به سمت اهداف کسب و کارتون حرکت کنید.

 

با توجه به حجم عظیم اطلاعات که در هر لحظه به ذهن مخاطب بصورت ناخواسته وارد میشه . ذهن افراد شروع به نادیده گرفتن اطلاعات زائد و غیرضروری میکنه و تلاش میکنه توجهش را برای اطلاعات مورد نیاز حفظ کنه . اینجاست که بازاریابی درونگرا Inbound Marketing پیشاپیش و جلوتر از دیگر بازاریابی ها، در خط مقدم بازاریابی آنلاین قرار گرفته  و روبه جلو حرکت میکنه.

بازاریابی درونگرا که به عنوان بازاریابی جاذبه ای هم شناخته میشه ، به عنوان راهی برای جذب بازدید کننده به وب سایت شما، از طریق ارائه اطلاعات با کیفیت ، مفید و کاربردی ، به صورت رایگان و با هدف آوردن ترافیک مشتریان بالقوه در هنگام جستجو عمل میکنه .

بازاریابی و تبلیغات سنتی از روشهایی استفاده می کنن که باعث ایجاد وقفه در کار مخاطب میشن برای همین بهشون  “بازاریابی وقفه ای” یا بازاریابی تحت فشار هم میگن . نمونه بارز و روی اعصابش ، برای مثال پیامک های تبلیغاتی ناخواسته ست یا تماس هایی که  وقت و بی وقت گرفته میشه . و خدا میدونه شما در اون زمان در چه شرایطی هستید ؟!
بروشورها ، بنرها ، تبلیغات تلویزیونی و … مواردی هستند که بدون خواست و حتی اجازه شما، سعی میکنند توجه شمارو به خودشون جلب کنن. فارغ ازینکه اصلا شما به این موضوع علاقه داشته باشید یا نه؟ یا اصلا به دردتون میخوره با نه ؟
فرض کنین فردی با توجه به بودجه محدودش، دربه‌در بدنبال خونه مناسبی برای اجاره کردن هست و شما براش پیامک فروش ویلای لاکچری در فلانجا رو براش ارسال کنید …
احتمالا میتونین واکنش فرد دریافت کننده پیامک رو تصور کنید  J
ولی در بازاریابی درونگرا ، ما به خواست و شرایط مخاطب احترام میذاریم. شخصیتی موقر از کسب و کار شما که به جای هیاهو و سرو صدای بیهوده ، با ارائه محتوای مفید و کاربردی برای مشتریان بالقوه، ارتباطی مبتنی بر اعتماد رو میسازه. در زمان مناسب ، به شکل مناسب و برای فرد مناسب.

 

در Inbound Marketing  شما از قبل درباره مشتری های ایده ال بالقوه تان شناسایی و تحقیق کردید و میدونید این فرد (پرسونا) چه نیازها و دغدغه هایی داره که شما میتونید کمک کنید تا این دغدغه ها برطرف شن و بتونن تصمیم بهتری بگیرن
این کار با ارائه اطلاعات با کیفیت و مفید، در مورد مواردی که مشتری قبلاً به آنها علاقه نشون داده انجام میشه . به یاد داشته باشید – تا 75٪ از ترافیک وب سایت شما بازدیدکنندگانی هستن که در مرحله تحقیق از سفر خرید به سر میبرن. اونها ممکن هست از اینترنت برای تحقیق در مورد اطلاعاتی استفاده کنن که بهشون کمک می کنه  تا تصمیم بهتری در مورد خریدشون بگیرن.

 

این مطلب در حال تکمیل است