نکتههایی برای مدیریت کسبوکارهای کوچک و متوسط برای موفقیت بیشتر
مدیریت کسب و کارهای کوچک یا متوسط به مجموعه ای از کارها، مسئولیت ها و فرآیندهایی اشاره میکند که در راستای هماهنگی و رشد همه جنبه های یک کسب و کار باید در نظر گرفته و انجام شود، از پیدا کردن ایده ی اصلی کار و ارزشی که میخواهید ارائه دهید تا مدیریت امور مالی و تامین هزینه ها ، پیدا کردن و ارتباط با تامین کنندگان ، ارتباط موثر با مشتریان و پیگیری سفارشات، مدیریت نیروهایی که انجام بخشی از کارها را به عهده دارند و از همه مهمتر در عین اینکه باید حواستان به انجام کارهای روزمره باشد باید استراتژی کلی و هدف کسب و کارتان را در نظر داشته باشید و پیوسته با فیدبک هایی که میگیرید و بررسی هایی که میکنید اصطلاحات لازم را اعمال کنید تا از مسیر منحرف نشوید.
مدیریت یک کسب و کار کوچک چالش های منحصر به فردی را برای صاحب کسب و کار به وجود می آورد. جدا از دانش فنی و مهارتی که اصل کسب و کارتان را شکل میدهد،شما همچنین باید مدیریت امورمالی ، مدیریت منابع انسانی و قوانین و مقررات مربوط به حوزه ی کسب و کارتان را بدانید.
من الهام کاظمی هستم و به مدیران و صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط کمک میکنم تا با شناخت دقیق تر و بکارگیری پتانسیل های موجود و اصلاح ایرادات، بتوانند کسب و کار موفق تر و پرسودتری داشته باشند.
در ادامه این مطلب ابتدا به صورت کلی سه موضوع را باهم بررسی میکنیم.
اول اینکه تعریف کسب و کارکوچک چیست و سپس به این موضوع میپردازیم که وقتی صحبت از مدیر کسب و کارهای کوچک میکنیم منظورمان چه افرادی هستند و چه وظایفی بر عهده دارند که باید به آنها توجه کنند؟
تعریف رسمی کسب و کارهای کوچک
برای تعریف اندازه کسب و کارها، فاکتورهای متفاوتی در نظر گرفته میشود ولی بصورت کلی و با توجه به تعریف ویکی پدیا هر صنعتی بر اساس درآمد و میزان استخدام سالانه، اندازه استانداردی را برای خود تعریف میکند.
کسب و کار کوچک (به انگلیسی: Small Business) به شرکتها، کسب و کارها و مشاغل آزاد خصوصی گفته میشود که دارای نیروها و درآمد کمتری نسبت به شرکتهای بزرگ هستند.
در کشورهای مختلف کسب و کارهای کوچک مقیاس های متفاوتی دارند برای مثال در استرالیا به کسب و کارهایی که کمتر از 15 کارمند رسمی دارند کسب و کار کوچک گفته میشود ، در اتحادیه اروپا کمتر از 50 نیرو و در ایالت متحده کمتر از 500 نیرو جزو کسب و کارهای کوچک به شمار میروند
نمونههای نوعی عبارتند از: صاحبان کسب و کارهای آنلاین مستقل ، مطب و کلینیک های درمانی، خرده فروش های لباس یا کالا، رستوران ها، باشگاههای ورزشی، آرایشگاهها ، دفترهای وکالت و حسابداری ، آتلیه های عکاسی، فری لنسرها و …
کسب و کارهای کوچک به صورت مستقل عمل میکنند و برخلاف شرکت های بزرگ ،کسب و کارهای کوچک بودجه محدودی دارند ، قوانین بسیار کمتری دارند و ممکن است فقط در یک منطقه ی جغرافیای خاص فعال باشند.
تفاوت هایی بین کسب و کارهای کوچک و استارتاپ ها وجود دارد و اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد انواع شرکت ها و فعالیت های اقتصادی به دست بیاورید مقاله : تعریف انواع کسب و کارها و تفاوت هایشان با یکدیگر را مطالعه بفرمایید
مدیریت کسب و کارهای کوچک و متوسط شامل چه مواردی میشود؟
مدیریت کسب و کارهای کوچک و متوسط شامل
– ایجاد و راه اندازی کسب و کار
– برآورد هزینه ها و تامین بودجه
– مدیریت نیروها
– مدیریت ارتباط با مشتریان بالفعل و بالقوه
– نظارت بر بازاریابی و تبلیغات
– تصمیم گیری برای ایجاد اصلاحات بر اساس آنالیز داده ها و فیدبک ها
– مدیریت وقت و وظایف روزانه خود : شامل هماهنگی تمام جنبه های کسب و کار برای اطمینان از رشد مداوم و موفقیت است.
در اینجا ده نکته در مورد مدیریت کسب و کارهای کوچک آورده ام که تک تک این نکته ها اهمیت ویژه ای در موفقیت و رشد کسب و کارتان دارند.
یک برنامه کسب و کار بنویسید:
نوشتن و طراحی برنامه ی کسب و کار، کار جدید و عجیب و غریبی نیست. از اصطلاحات ناآشنا نترسید و سعی کنید به عمق وهدف این کار پی ببرید. ممکن است همین حالا هم در ذهنتان بخشی از این طراحی را بصورت ناخودآگاه انجام داده باشید.
بصورت گام به گام نحوه ی نوشتن طرح کسب و کار که اصطلاح تخصصی آن Business Plan است را برایتان بصورت دقیق و شفاف توضیح خواهم داد.شما کافیست به چند سوال فکر کنید و برای خودتان پاسخ شفاف ،درست و بر مبنای واقعیت داشته باشید، ولی در حال حاضر فقط توجه کنید که برای ایجاد یک طرح کسب و کار موثر، باید اهداف کسب و کارتان را مشخص کنید بصورت شفاف و واضح برایتان مشخص باشد چه محصول یا خدماتی ارائه میدهید.
جزئیات مربوط به بازاری که قصد ورود به آن را دارید در نظر بگیرید
برنامه های بازاریابی، فروش، قیمت گذاری و پیش بینی های مالی خود را وارد کنید.
نکته بسیار مهم :
اهداف کسب و کارتان را مرتباً مرور کنید تا ببینید چه عواملی تغییر کرده است ، چه چیزهایی بدست آمده است و چه مواردی باید اصلاح شود.
مطلب جدید : چرا تلاش و پشتکار بدون بازخورد شما را به زمین میزند؟
پی نوشت این جایی ست که بسیاری از صاحبان کسب و کار به ویژه مشتاقان به توسعه ی کسب و کار فراموش میکنند و آن قدر غرق در تلاش میشوند که از بازخورد غافل میشوند
حساب مالی شخصی تان را از حساب مالی مرتبط با کسب و کارتان جدا کنید
این کار به شما کمک میکند درک بهتر و دقیق تری نسبت به درآمدها و هزینه های کسب کارتان داشته باشید. از طرف دیگر برای امور مالیاتی نیز دردسر کمتری خواهید داشت .
تامین سرمایه را جدی بگیرید
به جرئت میتوانم بگویم یکی از مهمترین عوامل موثر در میزان موفقیت کسب و کار شما بحث مدیریت مالی است. بسیاری از افراد تصور میکنند مهمترین بخش تامین سرمایه، تامین سرمایه اولیه است و از کنار هزینه های جاری که در طول کار باید پرداخت شود ساده عبور میکنند. در حالیکه اگر میخواهید کسب و کارتان با موفقیت ادامه پیدا کند و بعد از چند وقت عطائش رو به لقاش نبخشید باید نه تنها حواستان به هزینه های جاری باشد بلکه اتفاقات و هزینه های غیرقابل پیش بینی را نیز در نظر داشته باشید.
جریان درآمدی بخش حیاتی برای ادامه ی حیات یک کسب و کار است.
افراد درستی را استخدام کنید
وقتی صحبت از استخدام میکنیم صرفا منظور استخدام با حداقل قانون کار و بیمه و … نیست منظورم هرگونه همکاری برای انجام شدن بخشی از کار است. ممکن است این همکاری در محل کار انجام شود یا بصورت دورکاری یا برون سپاری. نکته ای که مهم است انتخاب درست افراد و شرکت هایی ست که میخواهید با آنها کار کنید طبق تجربه شخصی ، اخلاق و وجدان کاری به اندازه ی مهارت فرد اهمیت بالایی دارد. و این هنر شماست که بتوانید افرادی قابل اعتماد و دلسوز برای همکاری انتخاب کنید.
در کسب و کارهای کوچک ممکن است توانایی پرداخت هزینه های یک فرد متخصص را بصورت تمام وقت نداشته باشید. این طبیعی و قابل درک است ولی توجه کنید بسیاری اوقات استخدام نیرویی که تجربه و تخصص کافی ندارد و انگیزه و پشتکار کافی برای یادگیری موارد ضروری را نیز ندارد، هزینه های جانبی زیادی به کسب و کار شما تحمیل خواهد کرد. که مهمترین آنها میتواند از دست دادن زمان باشد. محدودیت بودجه بحث قابل درکی ست اما ممکن است شما بصورت مستقیم به آن فرد پرداخت بالایی نداشته باشید ولی کسب و کار شما هزینه های جاری دارد و از دست دادن زمان به معنای به هدر رفتن آن هزینه هاست.
از طرف دیگر این نکته را نیز در نظر بگیرید، به تجربه ی شخصی، معیار تخصص و تبحر یک فرد قیمت دستمزد درخواستی اش نیست. هستند افرادی که بیشتر ادعا هستند تا توانایی و با مهارت نه چندان خوب درخواست حقوق ها و دستمزدهای بالا دارند و همینطور هستند افرادی که ادعای زیادی ندارند ولی تجربه و مهارت بالایی در کار دارند.
بحث استخدام و نیروی انسانی بحث بسیار گسترده ای ست و نیاز به توجه از جنبه های مختلف دارد که در جای خودش بصورت دقیق تر به آن خواهیم پرداخت.
افرادی که استخدام میکنید را توجیه کنید و آموزش های لازم را بدهید
حتی اگر باهوش ترین افراد را استخدام کنید ،باز هم مدتی طول خواهد کشید تا بتوانند ریزه کاری های کسب و کار و انتظارات شما را درک کنند.. به همین دلیل آموزش خوب و توضیح دقیق خواسته ها و انتظاراتتان، برای همکاران تازه وارد، برای یک کسب و کار کوچک حیاتی است.
هرچه قدر بتوانید بصورت دقیق تر و باحوصله ی بیشتر نکات اولیه و مهم را برایشان توضیح دهید فرد سریعتر میتواند کارش را با آنچه مد نظر شماست تطبیق دهد.
حساب و کتاب مخارج و درآمدهای کسب و کارتان را داشته باشید
در ابتدای شروع یک کسب و کار هزینه ها و درآمدها محدود هستند ولی با رشد فعالیت های تجاری ، این موارد نیز کم کم زیاد میشوند و از یک تایمی به بعد از کنترل خارج میشوند. شما وظایف زیادی برای رسیدگی دارید و ثبت و حسابرسی به موارد مالی میتواند زمانبر باشد. ولی مدیریت امور مالی بحث قابل توجهی ست و بسیاری از بررسی های شما و اینکه آیا کسب و کار در مسیر درستی حرکت میکند و یا چطور میتواند مسیر بهینه تری را طی کنید بر اساس هزینه ها و درآمدها انجام میشود. بنابراین حتی اگر تاکنون به ثبت موارد مالی دقت کافی نداشتید از حالا اگر بودجه تان اجازه میدهد فردی را برای انجام امور حسابداری استخدام کنید و یا از نرم افزارهای حسابداری استفاده کنید. یا حتی در یک دفترچه یادداشت کنید.
روی بازاریابی و تبلیغات سرمایه گذاری کنید
زمانیکه برندهای بزرگ دائماً در حال رقابت برای جلب توجه مصرف کنندگان هستند ، کسب و کارهای کوچک باید برای نشان دادن ارزش کالا یا خدمات شان تلاش زیادی کنند. صرفا آنچه برای شرکت های بزرگ در بازاریابی و تبلیغات خوب است ممکن است برای شما مناسب نباشد. در مورد گزینه های مختلف تبلیغات و بازاریابی کسب و کارتان تحقیق کنید و سپس متناسب با شرایط اختصاصی کسب و کارتان بهترین روش را انتخاب کنید. درهرحال این را به خاطر داشته باشید علت شکست بسیاری از کسب و کارها، نداشتن یک محصول یا خدمت باارزش نیست بلکه مشکل در پیدا کردن، جذب ، متقاعدسازی و حفظ مشتری خوب است .
وقتی صحبت از تبلیغات و بازاریابی مشود بسیاری از افراد تصور میکنند بودجه ی کافی برای این کار را ندارند ولی افرادی که تجربه ی بیشتری در کسب و کارهای موفق دارند میدانند اگر تبلیغات و بازاریابی به شکلی هدفمند و حساب شده انجام شود میتواند نه تنها هزینه های انجام شده را جبران کند بلکه چندین برابر مقدار مبلغی که هزینه میکنند برایشان سودآوری داشته باشد
حتما میدانید که سرمایه گذاری روی بحث بازاریابی منحصر به تبلیغات نمیشود. در تعیین استراتژی بازاریابی شما یک مسیر را طراحی میکنید و شناسایی، تعریف و اجرای مراحل آن به درستی میتواند شما را به هدف نهایی کسب و کارتان برساند. این هدف میتواند افزایش فروش باشد یا آگاه کردن افراد بیشتری از برند کسب و کارتان یا ..
یاد بگیرید کارها را واگذار کنید
برای صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط مدیریت زمان بسیار حیاتی ست. شما باید قادر باشید و شجاعت این را داشته باشید که بخشی از کارها را به افرادی که استخدام کرده اید بسپارید یا بخشی از امور را برون سپاری کنید . مخصوصاً کارهایی که واقعاً از انجام آنها لذت نمی برید یا کارهایی که مهارت و تخصص کافی در انجامشان ندارید.
وظایف مدیر کسب و کارهای کوچک و متوسط
در کسب وکارهای کوچک و متوسط عموما صاحب کسب و کار نقش مدیریت را نیز به عهده میگیرد یا ممکن است فرد دیگری را برای انجام امور مدیریتی استخدام کند یا با کسی شریک شود.
مدیریت یک کسب و کار هرچند کوچک مستلزم داشتن دانش و درک صحیحی نسبت به جنبه های مختلف تجارت است. این وظیفه مدیر است که بر فعالیت های نیروها و کارمندان نظارت کند. افراد مناسبی را استخدام کند ، به نیروهای جدید آموزش دهد و آنها را ارزیابی کند و مهمتر از همه، مطمئن شود که کسب و کار در مسیر درست دستیابی به اهداف مالی خود قرار دارد.
بصورت کلی به عنوان مدیر یک کسب و کار شما وظایف بسیار زیاد و متنوعی دارید که بصورت کلی به شرح زیر است
باید روی فعالیتهای روزمره نیروها و کارمندان، چه نیروهایی داخل شرکت و چه نیروهایی که بصورت دورکار یا پروژه ای مشغول فعالیت هستند ، نظارت داشته باشید
بتوانید افراد مناسبی برای واگذاری برخی از کارها پیدا کنید
به افراد جدید آموزش های لازم را بدهید و توجه داشته باشید که اصلاحات لازم را گوشزد کنید
اطمینان حاصل کنید که فرآیندها و کارهای روزمره بدون مشکل انجام شود
موجودی کالا، موارد مورد نیاز و … را مدیریت کنید و تصمیمات خریدهای لازم را بگیرید
برای مدیریت و رشد کسب و کارتان برنامه ریزی داشته باشید و پیوسته داده ها را جمع آوری و آنالیز کنید
بودجه کسب و کارتان را مدیریت کنید
اهداف فروش را تعیین کنید و اطمینان حاصل کنید که تیم در مسیر دستیابی به آنها قرار دارد
اطمینان حاصل کنید که هدف مالی کسب و کار تحقق یافته است و در مسیر درست در حال حرکت هستید
اگر مشکلی در دستیابی به اهداف تعیین شده وجود دارد علت یابی کنید و اصلاحات لازم را اعمال کنید
مدیریت یک کسب و کار کوچک به معنای مدیریت تمام جنبه های کسب و کارتان است. سعی کنید بهترین بهره وری را از زمان ، نیروها ، سایر منابع داشته باشید و با شناسایی نشتی های احتمالی، از هدر رفتن منابع تان جلوگیری کنید.