بالاخره تصمیم گرفتید کسب‌و‌کار خودتان را شروع کنید. ولی نمی‌دانید دقیقا باید از کجا شروع کنید؟!

اهمیت زیادی ندارد که هنوز در سازمان یا شرکتی که کار میکنید مشغول هستید یا بصورت کامل می‌خواهید روی کسب وکار خودتان تمرکز کنید. برای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار موفق هیچ محدودیتی وجود ندارد.
فکر راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار و تسلیم نشدن به یک زندگی روزمره و یکنواخت، به هر دلیلی که باشد نشان می‌دهد شما روحیه کارآفرینی، که سنگ بنای اصلی آن میل به تغییر است را دارید.

برای راه‌اندازی و داشتن یک کسب‌و‌کار موفق لزوماً به مقدار زیادی پول نقد، مدرک دانشگاهی یا حتی تجربه تجارت نیازی ندارید. با اینکه هر کدام ازین موارد نقش انکارناپذیری در موفقیت شما و کسب‌و‌کارتان می‌توانند داشته باشند، ولی مهمتر از این موارد، توجه به این نکته است که بتوانید مسیر درست را شناسایی و انتخاب کنید و منظم و استوار گام‌های اجرایی را بردارید.

شاید در حال حاضر شاغل باشید ولی همچنان به داشتن کسب‌و‌کار شخصی خودتان و ترک شغل فعلی فکر می‌کنید، شاید هم به دلایلی شغلتان را از دست داده‌اید و چاره‎ای جز این ندارید که به جای انتظار برای پیدا کردن یک شغل مناسب، خودتان دست به کار شوید.

درهرحال راه‌اندازی کسب‌و‌کار، چالش‌ها، ابهامات و ترس‌های خودش را دارد و مطمئن باشید شما در این راه تنها نیستید و افراد زیادی با این ابهامات و ترس‌ها مواجه هستند .
بیشتر افراد سالها به دنبال شغل رویایی خود می‌گردند ولی افراد شجاع و باهوش، متناسب با اهداف زندگی  و علایق و توانمندیهای‌شان، شغل مورد علاقه‌ی خود را ایجاد می‌کنند.

من الهام کاظمی هستم و در حوزه ی رشد کسب‌و‌کارهای نوپا و متوسط به افراد و شرکت‌ها کمک می‌کنم از سردرگمی انتخاب‌های زیاد و پراکنده خارج شوند و با شناخت مسیر صحیح و به‌کارگیری ابزارهای کاربردی و موثر، اهداف کسب‌و‌کارشان را محقق کنند.

در این مطلب مهمترین و پایه‌ای ترین گام‌هایی را که برای شروع کسب‌و‌کار رویایی‌تان، مفید است را با شما در میان می‌گذارم. ممکن است قبلا کسب‌و‌کارتان را شروع کرده باشید ولی اگر هنوز احساس سردرگمی می‌کنید، این مطلب می‌تواند به شما کمک کند تا دید روشن‌تری بدست آورید و تصمیمات بهتر و هوشمندانه‌تری بگیرید.

آیا روحیه کارآفرینی دارید؟

قبل ازینکه برای آغاز یک کسب‌و‌کار جدید، تصمیم نهایی بگیریدابتدا  باید خودتان، توانایی‌ها و انگیزه‌هایتان را کاملا صادقانه، ارزیابی کنید. در پاسخگویی به خودتان واقع‌نگر باشید و توجه کنید آیا صفات و خصوصیاتی که برای مدیریت یک کسب‌وکار موفق ضروری‌ست دارید؟

این قسمت را جدی بگیرید زیرا در بازار، شما در شرایطی ممکن است قرار بگیرید که شبیه رینگ مسابقه است و اگر خصوصیاتی چون تاب آوری، ریسک‌پذیری و تحمل ابهام را نداشته باشید، شکست اتفاق دور از انتظاری نیست

– چرا می خواهید یک کسب‌وکار راه‌اندازی کنید؟
– آیا صرفا دنبال منبعی برای درآمد بیشتر هستید؟
– آیا آزادی بیشتری در نحوه‌ی کار کردن و ساعت کاری‌تان می‌خواهید؟
– آیا ذاتا تمایل به پرورش و توسعه دارید یا صرفا راه‌اندازی یک کسب‌وکار را وسیله‌ای برای ابراز قدرت‌نمایی می‌بینید؟

همچنین شما باید توانایی هایتان را هم ارزیابی کنید.

مهمترین نکته‌ای که اینجا باید در نظر داشته باشید، نداشتن توهم خودبزرگ پنداری و ساده انگاری ست. سعی کنید پاسخ هایتان شجاعانه و واقع بینانه باشد.

اینکه آیا تجربه و دانش لازم برای رسیدن به موفقیت در یک کسب و کار را دارید یا خیر؟

آیا می توانید در مراحل مختلف کسب‌وکار فشارها، شکست‌ها، ابهامات، دشواری‌های بازار، سرزنش‌های اطرافیان و …  را تحمل کنید و همچنان به حرکت‌تان ادامه دهید یا در ذهنتان یک مسیر هموار، صاف و همیشه روبه جلو را تصور می‌کنید؟

اینکه بتوانید دید واقع‌نگرایانه‌ای نسبت به خودتان  – با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف – داشته باشید به شما کمک میکند تا تصمیمات بهتری بگیرید.

بعد از اینکه با توجه به شناختی که نسبت به خودتان بدست آوردید و هدف فعالیت جدیدتان را بصورت شفاف مشخص کردید حالا باید

 

خصوصیات کارآفرینان

 

شغل‌های متناسب با شخصیت و اهدافتان را شناسایی کنید

– چه مهارت‌هایی دارید؟
– به چه حوزه‌هایی علاقه دارید؟
– چه قدر تجربه دارید؟
– به چه میزان سرمایه نیاز دارید؟
– آیا سرمایه لازم برای راه اندازی کسب‌و‌کارتان و حتی چند وقتی که هنوز مشتری ندارید و صرفا باید هزینه کنید را دارید ؟

اگر میخواهید در کسب و کارتان موفق شوید سعی کنید برای پاسخ دادن به این پرسش ها بی رحمانه صادق باشید.

 

مشخص کنید چه کاری میخواهید انجام دهید

یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های شروع کسب‌و‌کار، همین بخش است. اینکه دقیقا روی چه ایده و کاری تمرکز کنید؟

اگر از قبل  ایده ای مشخص داشته باشید کار ساده‌تر است ولی اگر هنوز ایده مشخصی ندارید، می‌توانید چندین ایده را برای ایده پردازی منطبق با اهداف خود به کار ببرید

– فنآوری های جدید و پیشرفته یا در حال ظهور که ممکن است فضای کسب‌و‌کار را تغییر دهند، شناسایی کنید. و جلوتر از منحنی حرکت کنید.

– یک راه‌حل موثر ارائه دهید. مردم در زمان‌ها و شرایط مختلف با مشکلات گوناگونی مواجه هستند اگر بتوانید راه‌حلی ارائه دهید که یک مشکل را برطرف کند یک  ایده تجاری هوشمندانه را شناسایی کرده‌اید.

– کارها را به شکلی متفاوت انجام دهید. روحیه کارآفرینی حول شکستن هنجار است. بیشتر مشاغل ترجیح می‌دهند کارها را به روشی خاص انجام دهند. ارائه یک رویکرد تازه به مسائل می‌تواند شما را خاص و برجسته کند.

– روش سریع‌تر ، ارزان‌تر و بهتر هر بار کار می‌کند! اگر ایده تجاری دارید که خیلی مورد توجه مخاطبان هدف شما نیست، بر این نکته تمرکز کنید که چگونه می‌توانید خدمات خود را سریعتر، ارزان‌تر و بهتر از رقبا ارائه دهید.

– از رهبران و افراد موفق مشاوره بگیرید. با کسانی تماس بگیرید که در صنعت مورد نظر شما بوده‌اند و موفقیت را تجربه کرده‌اند. ممکن است نتوانید بصورت مستقیم به این افراد دسترسی داشته باشید در این مواقع مصاحبه‌هایی که با این افراد می‌شود را ببینید و گوش کنید.

پیدا کردن ایده مناسب

وقتی تصمیم گرفتید روی چه ایده‌ای می‌خواهید کار کنید، حالا باید اهدافی مناسب  تعیین کنید.

تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند‌مدت  و بررسی میزان دستیابی به آنها در طی بازه‌های زمانی مشخص یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت در مدیریت کسب‌و‌کار است . این اهداف باید واضح، واقع بینانه و قابل اجرا باشد.

و حتما باید بررسی‌هایی در طی بازه‌های زمانی داشته باشید.

 

بررسی کنید در بازار مورد نظر شما چه خبر است

شما می‌خواهید وارد بازار شوید. وارد محیطی که ممکن است برای شما جدید باشد. بنابراین اولین گام این است که زمانی را به بررسی این محیط اختصاص دهید. بررسی کنید چه افراد یا شرکت‌هایی در این بازار در حال فعالیت هستند؟ این‌ها رقبای شما هستند و بعد از اینکه رقبایتان را شناسایی کردید ضروری ست نحوه‌ی فعالیت، میزان موفقیت، نقاط قوت و ضعف‌شان و هر چیزی که به شما در شناخت آنها کمک می‌کند را بررسی کنید.

  • رقبایتان در حال حاضر چه کاری انجام می دهند؟
  • چقدر موفق بوده‌اند؟
  • روی چه بخش‌هایی از خدمات یا محصولات‌شان فروش بهتری داشته‌اند و بیشتر مانور می‌دهند؟
  • نقاط ضعف و قوت‌شان چیست ؟
  • آیا می‌توانید پیشنهادهای بهتری نسبت به آنها به مشتریان بدهید؟
  • آیا بخشی از بازار جامعه‌ی مخاطبین هدف شما هست که از چشم رقبایتان دور مانده باشد و رقبای کمتری به آن بخش توجه داشته باشند؟

بخش دوم شناخت محیط که بسیار زیاد اهمیت دارد، شناخت جامعه ی هدف شماست. اینکه ایده‌ال‌ترین مشتریان شما چه خصوصیات جنسیتی ، سنی، مالی، شخصیتی و ارزشی دارند . بصورت تخصصی‌تر شما باید بتوانید پرسونای مشتریان بالقوه‌تان را به‌خوبی شناسایی و تعریف کنید. هر چه قدر دقیق‌تر بتوانید آنها را بشناسید، بهتر میتوانید رفتار خرید مشتریان بالقوه‌تان را  مدیریت کنید.

انجام این تحقیقات می‌تواند بصورت تماس‌های تلفنی، مصاحبه‌های رودر‌رو یا تحقیقات آنلاین انجام شود. شما همچنین می‌توانید برای یافتن عواملی که بر تصمیمات خرید مخاطبان و مشتریان بالقوه شما تأثیر می‌گذارد، پرسشنامه و نظرسنجی انجام دهید. البته طبق جدیدترین یافته های علمی اکثر مواقع خود افراد هم نمی‌دانند چه می‌خواهند و بخش ناخوداگاه‌شان فرمان تصمیم‌گیری را در دست دارد ولی روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند شناخت عمیق‌تر و درست‌تری نسبت به نیاز واقعی و رفتار جامعه ی هدف کسب‌و‌کارتان، در اختیارتان قرار دهد.

 

پرسونا مخاطب

 

 

تست کنید و بازخورد بگیرید

شما در ابتدا باید تست کنید آیا ایده شما همان قدر که برای شما جذاب و ناب و ردنشدنی ست برای مشتریانی که قرار است بابت ان پول پرداخت کنند، هم  جذاب و ارزشمند هست یا خیر؟!
تقریبا تمام افرادی که شروع به اجرا و پیاده سازی یک ایده میکنند اعتقاد دارند این ایده به هزار و یک دلیل ایده ایست که با استقبال زیادی روبرو خواهد شد  ولی متاسفانه بسیاری از مواقع به دلایل مختلف، اشتباه تصور میکنند.  بنابراین افرادی که تجربه ی بیشتری دارند به خوبی میدانند که هوشمندانه ترین راه این است که ابتدا در مقیاس کوچک ایده را ارزیابی کنند. محصولات و خدمات خود را در مقیاس کوچک به مردم معرفی کنید و میزان مقبولیت آنها را بسنجید. این کار به شما کمک میکند از هدررفت منابع زیاد زمانی و مالی زیاد در امان بمانید و کمک میکند برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت واقع گرایانه تری داشته باشید.

بازخورد بگیرید و پیشنهادات و انتقادات را بررسی کنید

در حالی که محصول یا خدمتتان را در مقیاس کوچک به بازار عرضه می کنید ، از این مرحله استفاده کرده و از کاربران و مشتریانی که از محصولات یا خدماتتان استفاده میکنند بازخورد بگیرید و پاسخ های آنها را دراهداف کوتاه مدت و بلندمدت کسب و کارتان استراتژی خود بگنجانید. یک نگاه جدید به شما کمک کند مواردی را که میتوانید بهبود ببخشید مشخص کنید. این افراد سرانجام طرفدار برند شما خواهند شد ، به ویژه اگر نظرات آنها را در محصول یا خدمتتان اعمال کنید. اما این بازخوردها را که چگونه میتوانید مدیریت کنید؟

وقتی یک فیدبک یا نظر منفی یا انتقادی میگیرید به جای واکنش سریع به خودتان زمان دهید. این کار به شما کمک میکند از واکنش های تند در حالت عصبانیت خودداری کنید و در ارامش بیشتری بتواند آن نظر را بررسی کنید . گاهی برخی از نظرات منفی بسیار سازنده و مفید هستند و تاثیر بسیار زیادی روی بهبود کارتان خواهند داشت .

فارغ ازاینکه فرد نظری مثبت یا منفی در مورد سرویس یا محصولتان میدهد بخاطر توجهی که به محصول یا خدمت شما داشته و و نظرش را مطرح کرده و با شما به اشتراک گذاشته است قدرانی کنید.  مطمئنا کسی که از محصول شما انتقاد میکند منتظر تشکر از سمت شما نیست ولی شما تشکر کنید. زیرا این کار – و تشویق آنها برای ادامه بررسی صادقانه خدمات شما در آینده – احتمالاً باعث احترام شما و برندتان خواهد شد

به دنبال الگوها و تکرارها  باشید. اگر نظرات مشابهی درباره یک محصول دریافت کردید ، وقت آن است که به آن توجه ویژه ای کنید.

سوال بپرسید.

  • چرا کسی از یک محصول یا خدمات خوشش نیامده و راضی نبوده است ؟
  • چگونه می توانید پیشنهادتان برای استفاده از یک محصول یا خدمت را بهبود ببخشید؟
  • چه روش یا راه حل بهتری میتوانید ارائه کنید؟

با توجه  به اینکه اعتبار آنلاین هر برند و کسب و کاری برای موفقیت نهایی  بیزینس تان بسیار مهم است ، ایجاد یک “دیوار عشق” ایده ی خوبی خواهد بود. جایی که مشتریان بالقوه فقط نظرات مثبتی در مورد خدمات شما می بینند. اینکار نه تنها برای پیشرفت به شما انگیزه ی زیادی خواهد داد  بلکه تفاوت چشمگیری در جذابیت اهدف شما ایجاد می کند.

 

یک طرح کسب و کار ایجاد کنید.

طرح کسب و کار خلاصه ای ست از اینکه کسب و کار شما در حال حاضر در چه مرحله ایست و به کجا، چطور میخواهد برسد. این طرح باید شامل چارچوب شرکت یا کسب و کارتان باشد و تاریخچه و اهداف کسب و کار شما را شرح دهد. یک بیزینس پلن بصورت کلی راهنما و چکیده ی کلی از مواردی ست که اطلاعات کلی و مهم کسب و کارتان را در بردارد.نوشتن طرح کسب و کار نیاز به توجهی دقیق دارد و شامل فاکتورهای مختلفی میشود که بزودی بصورت مجزا به آن خواهیم پرداخت  ولی بصورت کلی این موارد را باید در طرح کسب و کارتان لحاظ کنید:

عنوان کسب و کارتان یا نام برند :
این نام تجارت و کسب و کارشماست. انتخاب یک نام در واقع خیلی دشوارتر از آن است که به نظر می رسد ، زیرا شما باید از نامی استفاده کنید که شما را از رقبا منحصر به فرد کند و در عین حال به آسانی در خاطر افراد بماند.

خلاصه اجرایی کسب و کار :
این بخش  از طرح کسب و کار مشخص میکند شما چه خدمت یا ارزشی را برای حل چه مشکلی ارائه میکنید .راه حلی که ارائه می دهید چیست  و چه چیز منحصر به فردی در این پیشنهاد است؟  این مورد همان چیزی ست که اگر به دنبال جذب سرمایه گذار باشید نقش کلیدی ایفا میکند
چه ارزش منحصر به فردی ارائه میکنید ؟

استراتژی بازار:

 شناخت مخاطبان هدف و مشتریان بالقوه بسیار مهم است. اینها افرادی هستند که در واقع محصولات یا خدمات شما را خریداری می کنند و موفقیت کسب و کار شما در گرو خرید یا استفاده این افراد است . شناخت مشتریان بالقوه به شما  کمک میکند تصمیمات مناسب تر و موثرتری بگیرید و بتوانید به شکلی درست روی جذب مشتریان بالقوه تان سرمایه گذاری کنید و مشتریان فعلی تان را وفادار نگه دارید .

تحلیل رقابتی :
رقبا و فعالیت های رقبایتان را اسکن و بررسی کنید. (بررسی SWOT)

نقاط قوت و ضعف آنها در چیست؟  چه محصولات و خدماتی ارائه میکنند ؟

چگونه می توانید از آنها پیشی بگیرید؟  و مشتریان بیشتری بدست آورید؟

طراحی و توسعه کسب و کار:

چگونه میخواهید کسب و کارتان را با گذشت زمان توسعه دهید؟ پس از تاسیس ، بودجه ای متناسب با محصول یا خدمات ایجاد کنید.

بخش مالی و تامین سرمایه :
سرمایه مورد نیاز راه اندازی کسب و کارتان از کجا تأمین می شود؟ چطور؟ چه زمانی؟
حتی باید این نکته را در نظر داشته باشید که عموما کسب و کارها در ابتدای کار درآمد چندانی نخواهند داشت و باید بتوانید هزینه های کسب و کار را تا مدتی تامین کنید.

در حالی که طرح کسب و کار شما بازتابی از تجارت شما است ، باید اطمینان حاصل کنید که آن را خلاصه کرده اید به روشی که خیلی حجیم یا مبهم به نظر نرسد. نیازی به جزئیات زیاد نیست ولی باید موارد اساسی و مهم روشن باشد. و توجه داشته باشید طرح کسب و کار همچنین با توسعه کسب و کار تجاری یک سند راهبردی زنده برای شرکت شما است و باید در صورت نیاز بروزرسانی های لازم انجام شود

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی و مدیریت کسب و کار 

هر کسب و کاری متناسب با محصول یا خدمتی که ارائه میکند و سطح این ارائه خدمت نیاز به تامین سرمایه دارد. شما این سرمایه را میتوانید از راههای مختلفی تامین کنید.
بسیاری افراد از پس اندازشان استفاده میکنند برخی وام میگیرند و برخی از خانواده و دوستان قرض میکنند. بعضی شرکت ها یا گروهها هم به دنبال جذب سرمایه گذار هستند که البته هر یک از این روش ها دردسرهای خاص خودش را دارد . و با توجه به شرایط خاص فرد و کسب و کار میتواند بهترین راه تامین سرمایه متفاوت باشد

حواستان به موارد قانونی کار باشد

با توجه به نوع کسب و کاری که میخواهید شروع کنید لازم است مجوزهایی از سازمان ها و نهادهای مرتبط بگیرید . از طرف دیگر اگر کسب و کارتان یک ایده ی جدید و منحصر به فرد دارد ثبت اختراع و ثبت برند از موارد دیگری ست که باید به ان توجه کنید. بااینکه در کشور ما هر یک ازین موارد میتواند دردسرهای جانبی خاص خودش را داشته باشد و گاهی حتی به نفع صاحب کسب و کار است با توجه به حجم زیاد مواردی که باید مورد توجه قرار بگیرد، حداقل در ابتدای کار خودش را درگیر این موارد نکند.

 هوشمندانه استخدام کنید 

هر کسب و  کاری برای موفقیت نیاز به این دارد که اولا برنامه ی استراتژیک صحیحی داشته باشد و هم بتواند گام های این برنامه را با بالاترین کیفیت اجرا کند .
بخشی از این فرآیند کسب و کار افرادی هستند که ارزش اصلی کسب و کار را پیاده سازی یا ارائه میکنند . این افراد باید متخصصین یا تولیدکنندگانی باشند که کیفیت خدمات و محصولات شما را تضمین کنند . وقتی کسب و کارتان رونق بیشتری میگیرد نیاز به افرادی دارید که بتوانید بخش های مختلف کار را به آنها واگذار کنید. و اینکه بتوانید با افرادی کار کنید که در عین داشتن تخصص و توانایی کافی با  قیمت مناسبی با شما همکاری کنند به شما در مدیریت هرینه ها و منابع کمک شایانی میکند .

با تولیدکنندگان تماس بگیرید و از استراتژی های قیمت گذاری که می توانید برای توسعه محصول خود اعمال کنید مطمئن شوید. کیفیت و سادگی مهمترین عوامل در تولید محصول شما هستند. لزوماً مجبور نیستید ارزان ترین محصول را ارائه دهید. اطمینان حاصل کنید که محصول ساده ، با کیفیت بالا است و می تواند به سرعت توجه شما را جلب کند.

سعی کنید اطلاعاتتان را در مورد محصول یا خدمتی که ارائه میدهید افزایش دهید. این به شما کمک میکند در استخدام افراد با دید بازتری اقدام کنید و افراد مناسب تری را برای تکمیل تیم تان انتخاب کنید

کسب  و کارتان را کجا راه اندازی کنید؟

این روزها بسیاری از افراد به دلیل هزینه های زیاد و اجاره های بالا ترجیح میدهند بصورت غیرفیزیکی و آنلاین کار کنند . با اینحال اینکه تصمیم بگیرید فروشگاه یا دفتر فیزیکی داشته باشید یا در بستر فضای آنلاین فعالیت کنید به نوع کسب و کار شما و عوامل متعدد دیگر بستگی دارد.

در مورد دفتر یا فروشگاه فیزیکی باید توجه کنید مشتریان بالقوه شما چه کسانی هستند و کجا حضور دارند؟ و چه عواملی روی تصمیم به خریدشان مبتواند تاثیرگذار باشد؟

در مورد انتخاب بستر فعالیت در فضای آنلاین نیز باز هم بستگی به مخاطبین و مشتریان بالقوه شما و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شما دارد. اینکه برای مثال وب سایت خودتان را راه اندازی کنید یا در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام فعالیت کنید یا اکانتی در دیگر فروشگاههای دیجیتال ایجاد کنید.
انتخاب و تصمیم گیری در این مراحل نیاز به شناخت دقیق شما از مشتریان بالقوه و مسیر تصمیم گیری آنها برای نهایی کردن خرید دارد

کسب و کارتان را توسعه دهید

انتخاب ها و استراتژی های متنوع و زیادی وجود دارد که می توانید برای رشد و توسعه ی کسب و کارتان اتخاذ کنید. شما می توانید یک بازار جدید را هدف قرار دهید ، خدماتتان را گسترش دهید یا حتی کسب و کار دیگری راه اندازی کنید. به هر حال ، بدون برنامه رشد و توسعه به سختی می توانید به موفقیت برسید.

به این موارد باید توجه کنید که چگونه میخواهید برندتان را به بازار عرضه کنید؟
چگونه میخواهید مشتریان اولیه را جذب کنید ؟
چگونه میخواهید ارزش محصول یا خدمتی که ارائه میکنید را به مشتریان بالقوه معرفی کنید ؟
چگونه تعداد بیشتری از بازدیدکنندگان را میتوانید به مشتریان تان تبدیل کنید؟
چطور به روشی موثر و با کمترین هزینه میتوانید سیستمی ایجاد کنید که بصورت اتومات فرآیند تبلیغات و جذب مشتری تان را انجام دهد؟

پاسخ به این سوالات میتواند موفقیت شما را تا حد زیادی تضمین کند

شما برای آغاز کسب و کارتان شوق زیادی دارید . تصمیم برای کارآفرین شدن یک تصمیم جسورانه است – و البته نیاز به هشیاری ،صداقت و پشتکار در تمامی مراحل را دارد. ادامه دهید و کار را تمام کنید!