به عنوان یک کارآفرین، تا کی باید شرکت بمونی؟!

 

برای یک کارآفرین و صاحب کسب‌و‌کار، همیشه کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. ولی چه زمانی بهتر است دست از کار بکشید و به بقیه زندگی‌تان هم برسید؟

اگر شما هم  مدیر کسب‌و‌کار،  مجموعه و شرکت خودتان هستید .خیلی خوب میتوانید درک کنید یکی از چالشهای افرادی مثل ما، این است که ساعت مشخص کاری معنایش را تا حد زیادی از دست میدهد.

عموما کارآفرین ها و افرادی که مجموعه خودشان را راه اندازی و مدیریت میکنند، کارهای زیادی برای انجام دادن دارند. با تولد یک  کسب‌و‌کار ، شما دقیقا در حال پرورش و بزرگ کردن موجودی دوست داشتنی هستید که متعلق به شماست و برای آینده اش رویاهای زیادی در سر دارید و حاضر هستید برای موفقیتش فداکاری های زیادی کنید.
 موجودی که در هر بازه‌ای، نیاز به توجه و رسیدگی های خاصی دارد . از طرف دیگر شما مثل شرکت های بزرگ سرمایه های کلان ندارید که بتوانید برای هر بخش نیروی متخصص و جداگانه در نظر بگیرید. کارهای ضروری زیاد که نیاز به توجه و رسیدگی شما دارند و محدودیت منابع ، شما را مجبور به کار بیشتر و بیشتر میکند.

یک روز با یکی از دوستانم که او هم مدیریت یک شرکت را به عهده دارد در همین مورد صحبت میکردیم که هر روز چه زمانی باید دست از کار کشید وقتی همیشه کارهایی هست که نیاز به رسیدگی دارند؟!

شاید شما هم مثل دوستم اعتقاد داشته باشید کارکردن زیاد به نفع کسب و کارتان است با وجود اینکه ممکن است به زندگی شخصی تان آسیب بزند ولی به نظر من هر آنچه برای زندگی شما مضر است برای کسب و کارتان هم مفید نخواهد بود.

ما در زمانه ای زندگی می کنیم که داشتن چنین نگرشی محبوب است که اگر میخواهید موفق شوید و کسب‌وکار روبه رشدی داشته باشید که شما را به رویاهایتان برساند، باید سخت و سخت تر کار کنید. من با این حرف تا حدودی مخالفم ، چون خودم سالهای زیادی به سختی و برای ساعت های طولانی کار کردم ولی نتیجه ای که میگرفتم آن چیزی نبود که انتظارش را داشتم. اگر ما به عنوان مدیر یک کسب‌وکار و تجارت، طوری کار کنیم که به زندگی شخصی‌مان آسیب بزند، مطمئنا دیر یا زود، روی کسب و کارمان هم تاثیر منفی خودش را خواهد گذاشت . چون ما ربات نیستیم انسان هستیم !

مدیران و کارآفرینان زیادی هستند که زندگیشان در کار خلاصه میشود و با اینحال همچنان خوشحال هستند ولی این مطلب برای آن دسته از افرادی ست که احساس میکنند نیاز به مدیریت بهتری روی زمان کاری و زندگی  شخصیشان دارند.
اگر به عنوان مدیر یک مجموعه ، که کارهای زیادی چشم به راهش هستند ولی همیشه زمان کم می آورد و نمیداند چه قدر کار کردن کافیست این سوالات را از خودتان بپرسید :

 

 آیا فقط مشغول هستید و سرتان شلوغ است یا واقعا بهینه و نتیجه بخش کار میکنید؟ 

شما می توانید یک لیست بلندبالا از کارهایی که باید انجام شود داشته باشید سرتان حسابی شلوغ باشد ، اما بیشتر وقت شما صرف چیزهایی شود  که در واقع برای کسب و کار شما نتیجه‌ای دلچسب و رضایت بخشی تداشته باشد.

همه ما قانون 80-20 را شنیده ایم ، جایی که 80٪ از نتایج ، فقط بواسطه  20٪  از تلاشهای شما ناشی می شود. این نکته ای ست که باید به طور جدی در نظر بگیرید. لطفا یکبار دیگر بخوانید

80٪ از نتایج ، فقط بواسطه  20٪  از تلاشهای شما ناشی می شود
روی این موضوع خیلی تاکید میکنم چون خودم چوب این عدم توجه را  حسابی خوردم و صادقانه بگویم هنوز هم گاهی میخورم و زمان باارزشم را صرف کارهایی کردم که عملا برای کسب و کارم نتیجه چندانی نداشت.

بنابراین ، توجه کنید که وقتتان دقیقا صرف چه کارهایی میشود و مشغول چه کاری هستید؟

آیا کارهایی که انجام می دهید واقعاً شما را به جلو سوق می دهد و نتایج واقعی در تجارت و کسب‌و‌کارتان  ایجاد میکند؟

هنگامی که شروع به ردیابی زمان خود می کنید ، ممکن است متعجب شوید که ببینید بسیاری از کارهایی که انجام می دهید صرفا  مشغله زیاد است یعنی فقط مشغول نگهتان میدارد. و میتوانید این مشغولیت ها را با کارهای سازنده‌ای که واقعا نتیجه بخش هستند جایگزین کنید و با صرف زمان کمتر نتیجه بیشتری بگیرید. به زبان مدیریتی خودمان : بهینه کار کنید

اینکه چرا زمان زیادی را صرف کارهایی با اثربخشی و نتیجه بخشی پایین میکنیم  به نظرم دو علت کلی دارد یکی اینکه ذهن انسان بصورت طبیعی ترجیح میدهد کار آسان تر را انجام دهد، نه کار سختی که بهتر است و باید انجام شود و دلیل دیگرش این است که نمیداند چه کارهایی برای کسب و کارش بیشترین نتیجه بخشی را دارد .

برای حالت اول باید سعی کنید ذهنتان را تمرین دهید که بجای انتخاب کارهای راحت تر کارهای مفیدتر را انتخاب کند و برای حالت دوم اگر استراتژی مناسبی داشته باشید بواسطه اهدافتان میتوانید گام های مورد نیاز برای حرکت در مسیر پیشرفت کسب وکارتان را طی کنید . گام هایی که روشن و شفاف هستند ذهن شما را از  سردرگمی و انتخاب های تصادفی روزانه نجات میدهند.

از کمک یک متخصص در  تدوین استراتژی و مشخص کردن گام‌هایی که کسب‌وکارم را واقعا روبه‌جلو هدایت کند، استقبال میکنم 

بنابراین سعی کنید در زمان های مختلف مچ خودتان را بگیرید که در حال انجام چه کاری با چه میزان اثربخشی هستید؟ آنچه باعث موفقیت شما میشود کار هوشمندانه است نه سخت تر و بیشتر کار کردن.
انرژی‎تان را روی فعالیت هایی متمرکز کنید که مثمر ثمر باشد و کسب‎و‌کارتان برای رشد و پیشرفت بیشترین نیاز را به آنها دارد.

 

 برای رسیدن به  چه چیزی کار میکنید؟ 

شاید جواب این سوال بدیهی به نظر برسد اما در بسیاری موارد، لزوما نمیدانیم به دنبال چه چیزی هستیم.

آیا واقعا میدانید هدف و چشم اندازتان برای کسب‌و‌کار و زندگی شخصی تان چیست؟

اگر به سختی کار میکنید و زندگی شخصی و روابطتان را فدای کارتان می کنید ، آیا واقعاً اینکار شما را به جایی که میرساند، میخواهید؟ آیا همان چیزی ست که برای آن تلاش می کنید؟ آیا این همان چیزی است که از زندگیتان می خواهید؟
حدس می زنم احتمالاً نه!

مشخص کردن آنچه واقعا از زندگی و کسب‌و‌کارتان میخواهید و اولویت بندی ارزش‌هایتان و همسو کردن این اهداف، بهترین کاری است که می توانید برای تجارت و زندگی تان انجام دهید. و افراد زندگیتان اعم از خانواده یا پارتنر عاطفی و دوستانتان به خاطر آن از شما تشکر خواهند کرد. بنابراین ، نقطه تعادل را پیدا کنید و مشخص کنید برای چه هدفی تلاش می کنید. و حالا در هنگام اختصاص زمانتان به هر کاری میتوانید این نکته را در نظر بگیرید که آیا به آنچه از زندگی و کارتان میخواهید نزدیک تر میشوید یا خیر.

 

 

 از قبل ساعتی که میخواهید کار کردن را تمام کنید مشخص کنید 

این کار خیلی مهم است. یک مورد ساده که می تواند تأثیر زیادی در تعادل بخشیدن به زندگی کاری و شخصی‌تان بگذارد. هنگامی که روزتان را شروع می کنید و در حال برنامه ریزی کارها و برنامه هایتان هستید ، این نکته را برای خودتان مشخص کنید که در این ساعت دست از کار کردن خواهم کشید. این کار به شما کمک میکند برای انجام کارهایتان یک زمان بندی مشخص داشته باشید ولی وقتی زمان دقیقی را مشخص نمیکنید احساس میکنید تا وقتی کارتان تمام نشده میتوانید همچنان در شرکت بمانید و این ذهنیت میتواند باعث کاهش بهره‌وری و نیاز به اختصاص زمان بیشتر برای انجام کارهای ضروری شود.

و زمانیکه به ساعت و زمان مشخص شده رسیدید حتی اگر هنوز کارهایتان تمام نشده یک نفس عمیق بکشید، و به زمانی که مشخص کرده اید پایبند بمانید . در مرور زمان ذهنتان یاد میگیرد بتواند در زمان مشخص شده روی کارهای ضروری تمرکز کند.   

و به این شکل بخشی از زمانتان برای استراحت و لذت بردن از دیگر بخش های زندگی برایتان مهیا میشود.

امیدوارم با حوصله به این سوالات جواب دهید تا بتوانید به عنوان یک مدیر و صاحب کسب‌وکار مدیریت بهتری روی زمانتان داشته باشید و زندگی با آرامش بیشتری را تجربه کنید