شکست استارتاپ به دلیل علاقه نداشتن به حوزه کسبوکار
شکست استارتاپ به دلیل نداشتن اشتیاق در کسبوکار، منجر به تلاشی صرفا جهت فروش میشود
موضوع کسب و کار : وبسایت محتوامحور جهت حل مشکلات بلاگنویسان
نوع کسب و کار : آنلاین
اندازه : کسب و کارهای کوچک
زبان : انگلیسی
بنیانگذار : Ryan Biddulph
Blogging Manifesto
دلیل اصلی شکست : عدم اشتیاق بنیانگذار به موضوع
اشتباهات اصلی بنیانگذار استارتاپ: تلاش صرفا برای فروش و کسب درآمد قبل از ارائه محتوای مفید
استراتژی بازاریابی :
- توزیع گسترده محتوا و جذب ترافیک ورودی بالا
- شبکه سازی با دیگر بلاگنویسان
درآمدزایی :
- فروش کتاب الکترونیک
رایان بیدولف موسس و صاحب وبسایت موفق Blogging From Paradise است. او مدتهاست در وبلاگنویسی فعالیت می کند. به سراسر جهان سفر میکند و وبلاگ خود را از نقاط مختلف جهان مدیریت می کند.. از آنجایی که مانند بسیاری از کارآفرینان علاقهای به کار کارمندی نداشته است، از طریق یکی از دوستانش، به سمت بلاگنویسی هدایت میشود.
ابتدا وبلاگ “مانیفست وبلاگ نویسی” را راه اندازی میکند. وبلاگی در راستای حل مشکلاتی که وبلاگ نویسان ممکن است با آنها مواجه شوند، ولی خیلی زود متوجه مشکلی اساسی در این کسب وکار میشود و بعد از سه ماه وبلاگ موفق Blogging From Paradise را راه اندازی میکند. وبلاگی که درآن سرگرمی، افکار، سفر و دانشش را به اشتراک می گذارد
در ادامه روایت این تجربیات شکست و پیروزی را از زبان خود رایان میشنویم.
درباره رایان، سابقه و فعالیتهایش
رایان یک بلاگنویس حرفهای و در حال حاضر موسس و مدیر وب سایت Blogging From Paradise است.
یک نگهبان امنیتی اخراج شده که تبدیل شد به یک بلاگنویس حرفهای با بهترین فروشها در آمازون. رایان به افراد کمک می کند تا از طریق بلاگنویسی هوشمندانه بتوانند به شکلی رویایی بازنشسته شوند. البته در حال حاضر مسیر برایش شفاف و روشن شده است و از ابتدا این آگاهی و تمرکز را نداشته است.
روایت داستان فراز و فرود رایان در مدیریت کسب و کارش از زبان خودش
3 سال پیش، زمانی که میخواستم از نظر مالی شرایط را فیکس کنم، یک وبلاگ و کتاب الکترونیکی به نام مانیفست وبلاگنویسی راهاندازی و تولید کردم. ولی اوضاع آنطوری که برنامه ریزی کرده بودم پیش نرفت، با اینحال چند درس ارزشمند از این تجربه یاد گرفتم .
مانیفست وبلاگ نویسی درباره چه چیزی بود؟
من مانیفست وبلاگ نویسی را در راستای تکمیل وبلاگ قبلی خودم طراحی کردم. در اصل میخواستم با تولید یک کتاب الکترونیکی و نکته هایی که در اختیار خوانندگان وب سایتم قرار میدهم، به آنها در وبلاگنویسیهایشان کمک کنم .
بنابراین یک دامنه و هاست خریدم و بلافاصله یک مشکل بلاگ نویسان را شناسایی و برای رفع این مشکل شروع به تولید کتاب الکترونیکی، مقالات و تلاش برای ایجاد جریان درآمدی مبتنی بر حل آن مشل کردم.
میخواستم هر روز یک پست ویدیویی یا مقاله در راستای حل مشکلات رایج وبلاگنویسی منتشر کنم و سپس از طریق یک فراخوان قوی Call to action به کتاب الکترونیکی که برای فروش تولید کرده ام لینک دهم. بنابراین شروع به نوشتن کتاب کردم و آن را به پایان رساندم. از یک طراح گرافیک هم خواستم برای کتاب یک جلد طراحی کند.
چگونه “مانیفست وبلاگ نویسی” را رشد و توسعه دادی؟
من وب سایتم و کتاب الکترونیکی ام را از طریق توییتر، فیس بوک، گوگل پلاس، و یوتیوب تبلیغ میکردم. و در جایگاه خودش، این کار یک استراتژی بازاریابی مناسب بود. من روزانه ترافیک بیش از 1000 بازدید از وب سایتم را با به اشتراک گذاشتن مطالب بلاگ در نقاط مناسب و با اظهار نظر در مورد وبلاگ های برتر لینک دادن به وبلاگ خودم ایجاد کردم.
و ترافیک ورودی به سای پیوسته در حال افزایش بود. آگاهی از برند به آرامی گسترش یافت. اما چند مشکل اساسی با وبلاگ، کتاب الکترونیکی، کل مدل کسبوکار و مهمتر از همه انگیزه اصلی ام برای ساختن وبلاگ داشتم.
مشکل اصلی “مانیفست وبلاگنویسی” چه بود و چطور متوجه آن شدی؟
مشکلی اصلی؟ چهار کتاب برای فروش در چهار ماه اولیه شروع.
میدانم که چیزهای خوب زمان میبرند، اما گاهی اوقات دیدن نتایج کسبوکاردر کوتاه مدت، به شما امکان بررسی واقعیت را میدهد.
فروش 1 کتاب الکترونیکی در ماه ، من را درمورد مشکل واقعی به خودم آورد: در اصل من هیچ واقعا علاقهای به این کسبوکار نداشتم. من روی وبلاگ کار می کردم تا بتوانم برای فروش بیشتر کتاب الکترونیکی ام، بیشتر تبلیغ کنم. در واقع حتی قبل از انتشار اولین پست وب سایتم، کتاب الکترونیکیام را ایجاد و تبلیغ کردم و این یک هشدار و پرچم قرمز بزرگ بود.
در مانیفست وبلاگ نویسی اشتباهات زیادی داشتم مانند :
- این وبلاگ را بدون داشتن علاقه عمیق به وبلاگ نویسی (در آن زمان) راه اندازی کردم
- در واقعیت، هدفم از ایجاد "مانیفست بلاگ نویسی" کسب درآمد بود، نه ارائه خدمات مفید برای حل مشکل
- بهجای تمرکز روی ارائه محتوای مفید و کاربردی، بهشدت روی افزایش ترافیک ورودی وبلاگ و درآمد بیشتر متمرکز بودم. من قبل از دادن منافع ، دنبال گرفتن منافع بودم. و این میتواند قاتل هر کسبوکاری باشد
- به جای انتشار کتاب الکترونیکیام در آمازون، آن را در یک پلتفرم ناشناخته منتشر کردم.
و بسیاری موارد دیگر...
ایراد اصلی کار اینجا بود که من اشتیاق کافی نسبت به چیزی که درباره آن مینوشتم نداشتم . وقتی سه ماه بعد “وبلاگی از بهشت” را راه اندازی کردم بواسطه علاقه و اشتیاقی که درباره آن داشتم، وبلاگ به سرعت رشد کرد و به موفقیت های زیادی رسید. حتی چندین کتاب پرفروش در آمازون نوشتم . چرا؟
زیرا وقتی که یک کسب و کار یا استارت آپ را بر پایه علاقه و اشتیاقتان راه اندازی میکنید ، ارائه خدمات مفید و کاربردی برایتان بسیار جذاب است،بنابراین به آسانی از پس موانعی که در طی راه با آن مواجه میشوید برمی آیید. در حالیکه وقتی هدفتان صرفا فروش و درآمدزایی باشد عبور از موانع به شدت سخت و نفس گیر میشود و نهایتا کم میآورید.
من متوجه شدم که چگونه می توانم کتاب های الکترونیکی را بنویسم، خودم منتشر و برایشان تبلیغ کنم. به تقویم محتوایی به شدت پایبند شدم و به طور موثر شبکهسازی کردم. و از آنجایی که با عشق و علاقه کار میکنم و هدفم صرفا درآمد نیست، رقابتهایم تبدیل به دوستیهای نزدیک شد.
وقتی فعالیت های شما ریشه در عشق و علاقه در کمک برای حل یک مشکل یا پاسخ به یک نیاز داشته باشد، رقابت ها تبدیل به همکاری و دوستی میشوند.در حالیکه کسب و کارهایی که صرفا برای فروش و درآمد بیشتر میجنگند ، فعالیت هایشان ریشه در یک انرژی تاریک، ترسناک و حریصانه دارد.
شروعی دوباره با ایجاد وبلاگ نویسی از بهشت
ایجاد Blogging From Paradise ، یک مثال کلاسیک از شروعی مجدد، با دلایل و اهداف درست و هوشمندانه است.
از زمانی که Blogging From Paradise را راهاندازی کردم، در وبلاگ های متعدد و مشهوری مانند ریچارد برانسون، فوربس، کارآفرین و فاکس نیوز حضور داشتم، و درباره 180 مورد که از تجربیاتی که در وبلاگ قبلی ام آموختم نوشتم . یک نام دامنه معتبر و آسان برای به خاطر سپاری انتخاب کردم. با اینکه از روز اول از وبلاگم درآمدزایی داشتم ، اما 99 درصد انرژی من صرف حل مشکلات کاربرانم، از طریق ارائه محتواهای رایکان شد. در دیگر وبلاگ ها و وب سایت ها محتوای مهمان نوشته و بصورت منظم در کامنت ها شرکت کردم و میکنم.
126 کتاب الکترونیکی با نام تجاری BFP نوشتم و با توجه به اهمیت برندسازی تلاش میکنم مطمئن شوم که همه محتوای وب سایتم در راستای ساخت برند شخصیام نیز هست.
توصیه برایان برای افرادی که میخواهند تازه شروع کنند
- یک کسب و کار، یک وبلاگ یا یک استارتاپ در راستای علاقه و اشتیاقتان راه اندازی کنید.و این اشتیاق را برای حل یک مشکل اساسی مخاطبانتان بکار بگیرید.
- برای ارتباط با خوانندگان، مشتریان بالقوه و علاقه مند، محتوای مفید و رایگان ایجاد کنید.
- توجه ویژه ای به شبکهسازی داشته باشید.
- توجه کنید فقط توصیه های وبلاگنویسان حرفه ای را دنبال کنید. و حواستان به توصیه دیگر افراد غیرحرفهای باشد
- به دیگر وبلاگ نویسان کمک کنید و نظراتتان را برایشان بنویسید و در عوض چیزی نخواهید . این کار شبکه دوستان و همکاران شما را قوی میکند و منجر به ایجاد دوستی هایی میشود که در بلندمدت هم برای شما و هم برای آنها مفید و ارزشمند خواهد بود .
بصورت دستورالعملی :
- یک نام مناسب انتخاب کنید، دامنه اش را بخرید و هاست مورد نیازتان را به آن اختصاص دهید
- یک دوره آموزشی و/یا کتاب الکترونیکی از یک وبلاگ نویس حرفه ای بخرید تا نحوه درست وبلاگ نویسی را بیاموزید.
- پیوسته یاد بگیرید و روی رشد و توسعه یک ذهن قوی برای بلاگ نویسی کار کنید
- محتوای مفید و کاربردی ایجاد کنید زیرا محتوا برایتان اعتبار را به ارمغان می آورد.
- یک شبکه دوستان وفادار بسازید تا بتوانید محتواهایتان را گستردهتر توزیع کنید.
توصیه ای درباره نام دامنه وبسایت یا کسبوکارتان
هیچ توصیه ای برای انتخاب یک دامنه یا نام تجاری بی عیب و نقص وجود ندارد، فقط این نکته را مد نظر داشته باشید که نام انتخابیتان ، به وضوح با پیام اصلی کسب و کارتان هم جهت باشد. رعایت چند جنبه ساده برای انتخاب نام تجاری یا دامنه وب سایتتان کافیست.این کیفیت محتوای شما و عمق ارتباطات شما با مخاطبان است که به کسب و کارتان هویت میبخشد.