موضوع کسب و کار : وبسایت محتوامحور مشاوره کاریابی و استخدام شدن

نوع کسب و کار : آنلاین

اندازه : کسب و کارهای کوچک

زبان : انگلیسی

بنیانگذار : Biron Clark

آدرس وب سایت: careersidekick.com

استراتژی بازاریابی :

  • ترافیک ارگانیک : بهینه سازی برای موتورهای جستجو SEO
  • شبکه سازی در Linkedin
  • فعالیت در سایت Quora
  • پینترست
  • همکاری به رقبا و کسب و کارهای مرتبط

درآمدزایی :

  • فروش محصولات دیجیتال (کتاب دیجیتال ، دوره های آموزشی )
  • تبلیغات بنری
  • Affiliate Marketing

 

کلارک در چند سال اخیر در حال توسعه وب‌سایت  Career Sidekick، در حوزه مشاوره کاریابی و استخدام شدن است. او هنوز تنها کارمند تمام وقت این کسب‌وکار پردرآمد است و دیگر نیروهایش بصورت فریلنسری و دورکاری فعال هستند . وب سایت آنها یک کسب‌وکار چندصد هزار دلاری در سال با 85% + حاشیه سود است.

 

درباره بایرون کلارک موسس کسب و کار آنلاین محتوامحور با درآمد سالیانه چندصدهزار دلاری

من بایرون کلارک یک کارآفرین 34 ساله از بوستون، ایالات متحده آمریکا هستم. در چند سال اخیر، پیوسته در سفر بوده‌ام و در عین‌حال کسب و کار آنلاین‌ ام را نیز توسعه داده‌ام.

کسب و کار من یک وب‌سایت مشاوره کاریابی به نام Career Sidekick است. و درآمدمان از طریق ترکیبی از روشهای درآمدزایی مانند فروش محصولات (دوره آموزشی و کتاب‌های الکترونیکی)،  بازاریابی معرف affiliate marketing و تبلیغات بنری است . شخصا به عنوان موسس و مدیر این بیزنس آنلاین، مسئول تصمیم‌گیری‌ها، تدوین استراتژی  و سود/زیان کلی کسب و کار هستم.

همینطور فعلا امور مربوط به روابط عمومی را هم خودم انجام می‌دهم. کارهایی مثل دریافت پوشش خبری ، قرار گرفتن در معرض دید بیشتر و غیره. از دیگر وظایف من برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی محتوایی و تولید محتوا برای وب‌سایت است. حتی الان که یک کسب و کار با درآمد بالا هستیم و در بسیاری از حوزه ها این کار برای یک بنیانگذار/مدیر عامل بهینه نیست، ولی ما در درجه اول یک وب سایت محتوایی هستیم، بنابراین محتوای وب ما برای موفقیت ما حیاتی است.

از آنجایی که ما حجم نسبتاً پایینی از محتوا -یک تا چهار مقاله در ماه- را با تمرکز بر محتوای با کیفیت بالا و همیشه سبز منتشر می‌کنیم ( محتوای همیشه سبز محتوایی است که با گذشت زمان اعتبارش همچنان حفظ می‌شود) از صرف وقتم در این بخش احساس رضایت میکنم.

 

فعالیتت در بازار کار از کجا شروع شد؟

قبل از Career Sidekick، به عنوان یک کارمند مسئول استخدام در بوستون کار می‌کردم. و بواسطه همین کار بود که نکات زیادی درباره کاریابی یاد گرفتم.  موضوع اصلی وب‌سایت  بر همین اساس بنا شد‌: توصیه های کاربردی از یک استخدام کننده اجرایی.

با این حال، وب‌سایت در ابتدا رشد نکرد و موفقیت چندانی به دست نیاورد. بنابراین همیشه نسبت به دیگر  پروژه هایم، در اولویت دوم قرار میگرفت.

طی این مدت، همچنان به عنوان مسئول استخدام کار میکردم تا اینکه کارم را رها کردم و به‌طور موقت به تایلند نقل مکان کردم. در آنجا به ‌صورت فریلنسری ، پروژه های دیجیتال مارکتینگ میگرفتم .با اینحال همیشه دوست داشتم فریلنسری را پشت یر بگذارم و رویای داشتن کسب‌وکار آنلاین موفق خودم را محقق کنم.

اما در ابتدا اشتباهات زیادی داشتم که مانع رشد کسب و کارم  می‌شد.

بزرگترین اشتباه من انتخاب یک موضوع گسترده و عدم تمرکز روی یک حوزه به اندازه کافی تخصصی بود.  {choosing a narrow enough niche}

این ضرب المثل، ” niches make riches” برای کسب‌وکار من کاملا صادق است. کسب و کار من در ابتدا یک بلاگ مشاوره شغلی بود که درباره موضوعات مختلفی مینوشتم، از این که چگونه یک فریلنسر موفق باشید تا اینکه کارفرمایان چه نکاتی را باید درباره تامین اجتماعی در نظر بگیرند. این روند از نظر استراتژی بازاریابی محتوایی دو مشکل بزرگ داشت.

اول اینکه مطالب بسیار پراکنده بودند. من در مورد موضوعات مختلف می نوشتم، و در نتیجه مطالب برای همه بود و در ‌عین‌حال مخاطب خاصی نداشتم (وقتی با همه صحبت میکنی ، در اصل انگار با هیچ کس صحبت نمیکنی )

مشکل دوم این بود که به جای نوشتن در مورد موضوعاتی که دغدغه و نیاز اصلی مخاطبانم بود و برای آن جستجو می‌کردند، محتوایی می نوشتم که دوست داشتم بنویسم!

توضیح :

نیچ یعنی به جای اینکه در یک جمع همه افراد را مخاطب قرار دهید با یک فرد یا گروه مشخص صحبت کنید. در بحث کسب و کار هم نیچ مارکت یعنی به جای اینکه بخواهید به نیاز همه پاسخ دهید و مشتریانتان همه باشند، یک گروه مشخص را انتخاب کنید و سعی کنید روی پاسخگویی به نیازهای همان گروه کوچک متمرکز شوید

شاید این موارد خیلی ساده و واضح به نظر می رسند، اما هنوز می بینم که بسیاری از بلاگ‌ها (چه شخصی و چه شرکتی) همین اشتباه را انجام می‌دهند. اگر می‌خواهید با سئو و بازاریابی محتوایی موفق شوید، باید درباره آنچه مردم به صورت آنلاین جستجو می‌کنند تحقیق کنید و پست‌هایی بنویسید که مستقیماً به اطلاعاتی که مردم می‌خواهند کمک کنند.

 

بایرون چگونه ایده ات را اجرایی کردی؟

من خیلی سریع و بدون فکر زیاد شروع کردم (نمیگم این کار خوب هست یا خیر) .

تصمیم گرفتم یک سایت مشاوره شغلی بسازم. بنابراین اولین چیزی که نیاز داشتم یک دامنه خوب بود. چند روزی را صرف جستجو و بررسی انتخاب نام دامنه کردم. یک هاست برایش خریدم و وردپرس را روی آن نصب کردم و دست به کار شدم. کندترین بخش این فرآیند انتخاب نام تجاری/دامنه بود. من فکر میکنم انتخاب و پیدا کردن نام دامنه که به نوعی  برند کسب‌وکار شما هم خواهد بود،  با توجه به اهمیتی که دارد نیاز به توجه زیادی دارد. نام دامنه را نمی توان به راحتی تغییر داد و و از طرفی بسیار مهم است که مردم بتوانند آن را به خاطر بسپارند، به راحتی تایپ کنند و غیره.

و البته که این پروسه بسیار زمانبر است زیرا ممکن است شما نام های خوبی پیدا کنید ولی عموما دامنه های خوب  پر هستند و توسط افراد دیگری خریداری شده‌اند.

اولین وب سایت  که بالا آوردم خیلی ابتدایی به نظر میرسید .از یک تمپلیت رایگان وردپرس استفاده کردم. و 5 دلار برای خرید لوگو در Fiverr پرداخت کردم. با اینحال شروع کردم. و شروع کردن خودش نصف راه است.

اگر در وبسایت چرخی بزنید، مقالاتی را میبینید که تاریخش به سال 2013 برمیگردد. حقیقت این است که من پروژه را شروع کردم ولی قبل ازینکه واقعا متوجه شوم چگونه باید توسعه اش دهم ، برای چندین سال حرکت بسیار آهسته ای داشت ( یک مقاله در یک ماه).

در طی این سالها، بصورت مستمر روی بهتر شدن سایت کار کردیم و میکنیم. تا الان چند بار قالب وردپرس را تغییر داده‌ایم، قسمت منو سایت را بر اساس بازخورد کاربران و مشاهده نقشه های حرارتی کاربر (با استفاده از Hotjar) بهبود بخشیده ایم.

 

از چه استراتژی های بازاریابی برای توسعه کسب و کارت استفاده کردی؟

ما همیشه بر بازاریابی ارگانیک متمرکز بوده ایم. جستجوی ارگانیک بزرگترین منبع ترافیک ما است. ما بیش از 1,000,000 بازدید کننده ماهیانه داریم که، بیش از 80٪ آنها از موتورهای جستجو به ما میرسند.

همچنین وب سایت Quora برای ما فوق‌العاده بوده است. پاسخ‌هایی که سال‌ها پیش نوشته‌ام همچنان باعث هدایت بازدیدکنندگان به سایت اصلی می‌شوند. با اینکه دو سال است که دیگر آنجا فعال نیستم ولی هنوز محتوای گذشته ام بازدیدکننده جدید میفرستد

پینترست نیز برای من فوق العاده بوده است، به خصوص وقتی کاربر بتواند تصویر مورد علاقه اش را در وبسایت ما پین کند و با دیگر دوستانش به اشتراک بگذارد. این کار یکی از ترفندهای مورد علاقه و کاربردی من برای بازاریابی ست.

لینکدین هم برای ما بسیار عالی عمل میکند. به نظرم من هنوز لینکدین «اقیانوس آبی» با رقابت کمتر و فرصت‌های بیشتر نسبت به دیگر پلتفرم‌های اجتماعی بزرگ مانند فیس‌بوک و اینستاگرام است. با اینکه در سالهای اخیر فضای linkedin هم رقابتی تر شده است ولی هنوز هم بازاریابی جدی و تکنیکی کمتری در لینکدین  نسبت به دیگر شبکه‎های اجتماعی وجود دارد،بنابراین متمایز شدن و گرفتن فالوکنندگان آسان تر است.

همچنین از نظر ایجاد ارتباطات و شبکه‌سازی با همکاران linkedin بسیار خوب عمل میکند. این روابط فرصت های زیادی برای من فراهم کرد از مقالاتی در دیگر بلاگ ها و سایت‌های بزرگ خبری گرفته تا  حضور در پادکست ها، فرصت‌های مشارکت و …

به شخصه فکر میکنم لینکدین بواسطه  روابط و فرصت‌هایی که برای من به‌عنوان یک بنیان‌گذار ایجاد کرد باارزش‌ترین کانال بازاریابی ما بود- البته جدای از جستجوی ارگانیک/SEO، به دلیل ترافیک مستقیمی که ایجاد میکند- اگر فقط می توانستم روی دو چیز برای تبلیغ سایتم کار کنم یکی سئو و دیگری لینکدین بود.

 

بایرون، کسب و کارتان از چه راههای درآمدزایی  میکند؟

از نظر درآمدزایی ، با رشد سایت و افزایش بازدیدکنندگان ، به آرامی کتاب‌های الکترونیکی را در موضوعات مختلف منتشر کرده‌ایم، و سپس یک دوره ویدیویی آموزش جستجوی کار تولید کردیم.

 

برای انتخاب موضوع دوره، موضوعاتی که در وبلاگ بهترین عملکرد و بالاترین بازدید را داشتند را انتخاب کردیم و کتاب هایی پیرامون آن موضوعات نوشتیم.

به دو دلیل این استراتژی خیلی خوب جواب میدهد.

اولا، ما می‌دانیم که این موضوعات مورد علاقه و توجه کاربران هستند.

دوما، در حال حاضر ترافیکی از کاربران را داریم که برای گرفتن کمک بیشتر در این حوزه ها به سایت ما می‌آید، بنابراین می‌دانیم که سرنخ‌هایی با بیشترین احتمال فروش داریم.

بر خلاف بسیاری از کسب ‌وکارهای آنلاین محتوامحور، رونمایی از محصولات جدیدمان بسیار آرام و بی سروصدا و انجام می‌شود. و تا حالا کار قابل توجهی برای اینکه توجه ها را به سمت محصول جدیدمان جلب کنیم  انجام نداده ایم و این خبر رسانی صرفا از طریق خبرنامه سایت انجام میشود. شاید بتوانیم بتوانیم به این مورد به عنوان فرصت های از دست رفته نگاه کنیم که برای آینده جای کار زیادی دارد.

علاوه بر فروش محصولات، تبلیغات بنری و افیلیت مارکتینگ نیز از دیگر راههای درآمدزایی ما هستد. برای تبلیغات بنری با یک شرکت واسط کار میکنیم  و برای شراکت‌های وابسته، بازدیدکنندگان‌مان را به مربیان شغلی، رزومه‌نویسان، کمپ‌های کدنویسی آنلاین، پلت‌فرم‌های آموزش الکترونیکی ارجاع می دهیم.

با اینکه این مورد را باید ذکر کنم که با توجه به اینکه ما ابتدا فقط روی افزایش ترافیک ورودی و رشد سایت تمرکز کردیم در چند سال اول هیچ درآمدی نداشتیم. حتی همین حالا هم وقتی افراد به صفحه اصلی ما می آیند در نگاه اول متوجه نمیشوند ما چگونه کسب درآمد می کنیم. و  من این مورد را خیلی دوست دارم!

 

در حال حاضر در چه جایگاهی هستید و برای آینده چه برنامه ای دارید؟

در  چهار سال اخیر ما هر سال، رکورد جدیدی از نظر درآمد و سود داشته‌ایم. واکنون یک کسب‌وکار چند رقمی در سال با حاشیه سود بیش از 85٪ هستیم . و من هنوز تنها کارمند تمام وقت هستم. به جای اینکه کارمندان تمام وقت استخدام کنم، برای انجام امور از فریلنسرها کمک میگیرم. این شرکت 100٪ بصورت دورکار فعالیت میکند و هیچ دفتری برای استقرار یک تیم حضوری نداریم .

هدف من برای 12 ماه آینده این است که درآمد سالیانه‌مان را دو برابر کنیم. باور کنید یا نه، میخواهم حاشیه سود را کاهش دهم ، زیرا کاهش حاشیه سود نمایانگر این واقعیت است که افراد بیشتری را برای انجام کارها استخدام میکنم و در نتیجه کارهای کمتری را خودم انجام میدهم و این برای رشد کسب‌و‌کارمان در بلندمدت بسیار تاثیرگزار خواهد بود.

 

همچنین امیدوارم بتوانم کارهای بیشتری را در زمینه‌هایی مانند تولید محتوا، برنامه‌ریزی محتوا و روابط عمومیبه دیگران محول کنم تا بتوانم زمانم  رابرای ایده‌ها و خلاقیت‌های بزرگ‌تری که امیدوارم در نهایت بتواند کسب‌وکار را ۱۰ برابر یا بیشتر رشد دهد، آزاد کنم.و برای تحقق این هدف، باید زمان کمتری را برای انجام کارهای اجرایی در کسب و کار صرف کنم. قدرت تفویض اختیار برای هر رهبر و صاحب کسب‌وکاری که میخواهد کسب‌وکارش را رشد و توسعه دهد، کلیدی است.

 

با توجه به اینکه یکی از اهدافم در زندگی،  لذت بردن از زندگی غیرکاری ست، با اولویت‌بندی بهتر و تفویض اختیار بیشتر، توانسته ام برنامه هایم را به گونه ای پیش ببرم که هر روز ساعت 2 بعد از ظهر پایان تایم کاری ام است. و بسیار از این مدل کار کردن راضی هستم زیرا فکر می کنم همزمان رشد کسب و کار و همچنین رشد شخصی را به همراه خواهد داشت.

 

از زمانی که  Career Sidekick راه اندازی کردی بزرگ ترین درس هایی که گرفتی چه بوده است؟

انتخاب و تمرکز روی یک جامعه هدف مشخص، کلید موفقیت است
شما با انتخاب یک  جامعه هدف مشخص خودتان را محدود نمی کنید بلکه با تلاش برای جلب توجه همه و شروع خیلی گسترده، خودتان را محدود می کنید. اگر بخواهید برای همه جذابیت داشته باشید، برای هیچ کس خواستنی نخواهید بود. حتی آمازون ابتدا فقط با فروش کتاب کارش را شروع کرد.

با رقبایتان همکاری کنید
تصور نکنید موفقیت آنها به معنای شکست شماست . اتفاقا برعکس است و شما می توانید با چند نفر از صاحبان کسب و کارهای مرتبط دوست شویدو به یکدیگر کمک کنید و نهایتا همه از این مشارکت سود ببرید. طرز فکر فراوانی!

شبکه ارتباطی شما بسیار مهم است
اینکه چه کسانی را می شناسید، در موفقیت کسب و کارتان میتواند بسیار موثر باشد. از هر فرصتی برای ایجاد روابط جدید استفاده کنید و سعی کنید به دیگران برای موفقیت‌شان کمک کنید.

پشتکار و حفظ پیوستگی کار بسیار کلیدی است
با اینکه ماههای وجود داشت که از پروژه فاصله میگرفتم یا پیشرفت خیلی آهسته صورت میگرفت اما هیچگاه  کار را متوقف نکردم. اگر در مسیر درست حرکت میکنید و به هدفتان نزدیک می شوید، حرکت آهسته اشکالی ندارد.

سعی نکنید همه چیز را از ابتدا خودتان ایجاد کنید به قولی چرخ را دوباره اختراع نکنید
اکثر چالش های تجاری را شخص دیگری قبلاً حل کرده است ، در مورد آن نوشته است/در مورد آن صحبت کرده است. بنابراین لازم نیست سعی کنید هر مشکلی را به تنهایی و از ابتدا حل کنید. از قالب‌ها برای مواردی مانند صفحات فروش و ایمیل‌های بازاریابی استفاده کنید، اگر سوال یا مشکلی دارید در گوگل جستجو کنید.

یادگیری را هرگز  متوقف نکنید
هر بار که تصور می کردم همه چیز را در مورد یک موضوع می دانم، متوجه شدم که هنوز چقدر جا برای یاد گرفتن بیشتر وجود دارد. متواضع باشید و به یادگیری ادامه دهید. در غیر این صورت یکی از رقبای شما که این کار را انجام می دهد از شما عبور خواهد کرد

 

در طی رشد کسب و کارت با چه موانع و چالش هایی مواجه شدی ؟

بزرگترین مانعی که بر آن غلبه کردم عدم اطمینان و شک بود. من بارها به تسلیم شدن و فروش Career Sidekick با مبلغ بسیار کم  فکر کردم و حتی نزدیک شده بودم (سالها از آن درآمد بسیار کمی داشتم و قیمت فروش مطمئناً زیر 10000 دلار بود). اکنون، از آنجایی که سایت من با کسب و کارهای بسیار بزرگتر (بعضی با 50 تا 200 کارمند) در جلب توجه و ترافیک جستجو رقابت می کند، با موانع جدیدی روبرو هستم، اما الان نمیتوانم نظر بدهم و باید چند سال دیگر برگردم تا توضیح دهم که چگونه پیش رفته است

 

بزرگترین اشتباهاتی که طی این مدت مرتکب شدم: تلاش برای انجام همه کارها برای مدت طولانی به‌تنهایی  و عدم تفویض کارها بود. ولی در حال‌حاضر با توجه به اینکه  ماهیت کسب‌وکارم  بسیار مقیاس‌پذیر است، به من این امکان را می‌دهد که به مرور بتوانم وظایف و کارهای بیشتری را به دیگران محول کنم.

 

شاید اگر یک کسب‌وکار خدماتی داشتم برای مثال آژانس بازاریابی، آژانس تولید محتوا و غیره، خیلی زودتر از این ها مجبور می شدم کارها را واگذار کنم. با این حال، زمانی که من بر این مانع ذهنی غلبه کردم و به دیگران برای انجام امور اعتماد کردم، کسب و کارم به سرعت شروع به رشد کرد. البته این انتقالی است که در حال انجام است و هنوز جای بهبود دارد. واگذاری برخی کارها به دیگران یک مزیت دیگر دارد که به من اجازه میدهد روی نقاط قوتم متمرکز بمانم. به عنوان مثال، من خیلی جزئیات گرا نیستم، بنابراین یک ویراستار و تصحیح کننده استخدام کرده ام تا مجبور نباشم هیچ محتوایی را قبل از انتشار بخوانم. این کمک بزرگی است و به من این فرصت را میدهد تا کارهایی با تاثیرگذاری بیشتر انجام دهم.

 

همچنین، در ابتدا، برای هزینه و سرمایه گذاری در کسب و کارم بسیار مردد بودم. ولی یاد گرفتم تلاش برای صرفه جویی چند صد دلاری (در نرم افزار وب سایت، ابزارهای بازاریابی و غیره) اغلب در درازمدت هزینه بیشتری برای شما دارد. کسب و کار من هنوز بسیار سودآور است… 80%+ حاشیه سود… فقط به دلیل ماهیت کسب و کار. اما همیشه به دنبال راه هایی برای سرمایه گذاری و خرید بهترین ابزار/منابع برای کسب و کارم هستم. ارزشش را دارد.