راه اندازی یک کسب‌وکار میتواند یک کار فوق العاده هیجان انگیز و سودآور باشد، اما اصلا کار آسانی نیست. بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا بیشتر از چند سال ادامه پیدا نمیکنند و نهایتا درصد بالایی ازین کسب‌وکارها در همان سالهای ابتدایی در سکوتی تلخ کارشان را به پایان میرسانند. اینکه در اکثر مطالبی که مینویسم آمار بالای کسب‌وکارهایی که موفق نشدند را بیان میکنم به این دلیل است که این واقعیت اگرچه تلخ است ولی وجود دارد و اگر میخواهید کسب‌وکارتان مسیر موفقیت را طی کند باید کاملا حواستان را جمع کنید و استراتژیک فکر و عمل کنید.

به عنوان یک کارآفرین، یا صاحب یک کسب‌وکار احتمالاً حس تعهد و انگیزه زیادی برای موفقیت دارید. بنابراین بسیار مهم است که بتوانید استراتژی درست داشته باشید و انرژی و منابع خود را در جهت صحیح صرف کنید و این تنها در صورتیکه محقق میشود که برنامه‌ای شفاف و قابل‌اجرا داشته باشید درغیراینصورت ممکن است کسب‌وکارتان مسیرش را گم کند و به مشکل بخورد.

بسیاری از استارتاپ ها، کسب‌وکارهای نوپا یا کوچک شکست می خورند زیرا گام موثری برای رشد و توسعه کسب‌وکارشان برنمیدارند. اگر در مرحله‌ای هستید که کسب‌وکارتان نیاز به رشد و پیشرفت دارد -آن هم به سرعت – وقت آن است که اقداماتی موثر و هدفمند در این راستا انجام دهید.

در ادامه پنج استراتژی رشد و توسعه برای کسب‌وکارها و استارتاپ‌های نوپا را با شما در میان میگذارم که به شما کمک میکند از منابعی که در اختیار دارید به بهترین شکل برای توسعه کسب‌وکارتان استفاده کنید.

 

نفوذتان را در بازار افزایش دهید

نفوذ به بازار یکی از مهمترین اهدافی است که کسب‌وکارهای نوپا برای موفقیت بلند‌مدت، باید درنظر بگیرند. هدف این استراتژی این است که جای خودتان را در بخش درستی از بازار باز کنید. شناخته شوید و مشتریانی را به خود اختصاص دهید. این بخش یکی از مهمترین چالش‌هایی ست که کارآفرینان و بنیانگذاران با آن مواجه هستند. زیرا استراتژی ورود به بازار برای هر کسب‌وکار و حوزه‌ای متفاوت است و بسیار مهم است که بتوانید استراتژی درستی را برای ورود در نظر بگیرید.

جامعه هدف مشتریان بالقوه ، منابع در اختیار، رقبای فعلی ،  مزیت رقابتی و … از جمله مواردی‌ست که در تعیین استراتژی ورود شما به بازار نقش مهمی ایفا میکند.

برای مثال دو مجموعه را تصور کنید که میخواهند فروش کیف داشته باشند نفر اول روی فروش کیف‌های بسیار لاکچری و نفر دوم روی فروش کیف های ارزان قیمت کار میکنند. در این دو حالت انتخاب استراتژی قیمت ارزان‌تر از رقبا میتواند برای نفر اول یک اشتباه استراتژیک بزرگ و برای نفر دوم یک استراتژی موثر باشد.

 

کانال های فروش متعدد داشته باشید

استفاده از کانال‌های بازاریابی و فروش متعدد می تواند راهی عالی برای رشد کسب‌وکارتان باشد. به ویژه در بازارهای رقابتی تنوع کانال‌های ارتباطی و فروش اهمیت بیشتری پیدا میکند. بااینکه در حال حاضر بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک تنها از یک پلتفرم آنلاین برای بازاریابی استفاده می کنند (برای مثال در ایران اینستاگرام) ، اما در بسیاری از اوقات با فعالیت در پلتفرم‌های متعدد میتوانید نتایج بهتری به دست آورد.  فضای آنلاین فرصت های زیادی را برای کارآفرینان فراهم کرده است که بدون نیاز به صرف هزینه های هنگفت و با توجه به منابعی که در اختیار دارند،  میتوانند کسب و کارشان را در معرض دید مشتریان بالقوه بیشتری قرار دهند. و بازاریابی موثرتر و نتیجه بخش تری را تجربه کنند.

بطور کلی خودتان را محدود به یک پلتفرم یا یک کانال ارتباطی برای فروش و بازاریابی نکنید. سعی کنید روش های متعددی را برای پرزنت و فروش امتحان کنید. عموما صاحبان کسب‌وکار وقتی به یک روش عادت میکنند همان راه را ادامه میدهند ولی تعصب و ترس از تجربه روشهای جدید، منجر به از دست دادن فرصت های ارزشمند و سودآور زیادی میشود.

برای مثال اگر همیشه مشتریانتان را از طریق فضای آنلاین جذب میکنید سعی کنید روابط رودررو یا همکاری‌های حضوری‌تان را تقویت کنید

برای مشاغل و کسب‌وکارهای منحصراً آفلاین ، زمان آن فرا رسیده که یک وب سایت با فروشگاه محصولات آنلاین راه اندازی کنید تا بتوانید در کل کشور محصولاتتان را بفروشید. روندهای سالهای اخیر نشان می دهد که حضور آفلاین و آنلاین منجر به رشد رضایت‌بخشی در کسب‌وکار می شود که ضروریست به آن توجه کرد.

 

روی یک گروه مشخص از مشتریان بالقوه تمرکز کنید

کسب‌وکارهای کوچک اغلب با یک مشکل جدی روبرو هستند و آن رقابت با برندهای مطرح و بزرگ است که عملا  غیرممکن است. به همین دلیل، به جای اینکه بخواهید منابع محدودتان را برای سطح وسیعی از مشتریان احتمالی صرف کنید که نهایتا تاثیر نتیجه بخشی نخواهد نداشت، بهتر است تقسیم بندی بازار داشته باشید و روی بخش مشخصی از مشتریان بالقوه (نیچ مارکت) تمرکز کنید

جامعه هدف مشتریانتان را بر اساس برخی فاکتورها یا عادات خرید به گروههای کوچکتری تقسیم کنید و هر بخش را به شکلی هدفمند، مخاطب محصولات یا خدماتتان قرار دهید. بازاریابی برای گروه بسیار خاصی از مشتریان بالقوه بسیار موثرتر از تلاش بی فایده برای جلب توجه یک گروه عظیم است.

اگر بیشتر از یک محصول ارائه می دهید ، تقسیم‌بندی بازار به شما کمک می کند تا محصولات مختلف را برای مشتریان مختلف تبلیغ کنید. برای شناسایی و انتخاب بهترین بخش از جامعه مشتریان هدف، به تحقیق بازار نیاز دارید.

تحقیق بازار به روش‌های متعددی انجام میشود ولی برای اینکه بتوانید تحقیق بازاز داشته باشید حتما نیازی به دانش آکادمیک ندارید هدف از تحقیق بازار شناخت بخش مناسب بازار و مناسب‌ترین مشتریان بالقوه شماست. این شناخت میتواند بر اساس تجربیات پیشین کار یا داده هایی باشد که از قبل در اختیار دارید یا بواسطه آنالیز رقبا یا داده هایی که بر اساس تحقیقات جدید بدست می آورید.

هنگامی که مناسب ترین بخش های بازار را برای محصولات یا خدماتتان مشخص کنید، می توانید با توجه به منابعی که در اختیار دارید، تبلیغات هدفمند و نتیجه‌بخشی برای مشتریان بالقوه‌تان داشته باشید.

 

با دیگر کسب‌وکارهای مکمل یا همراستا مشارکت و همکاری کنید

گاهی اوقات پیوستن به مجموعه‌ها با افراد متخصص دیگر، مناسب‌ترین روش برای توسعه کسب‌وکار شما بشمار میرود. ممکن است این کار را با ادغام ، خرید یا مشارکت با سایر کسب‌وکارها انجام دهید ولی درهرحال باید این نکته را در نظر داشته باشید که این توافق باید مزایای قابل توجهی را برای همه طرفین به ارمغان بیاورد،  در این حالت می‌تواند یک موقعیت برد-برد واقعی باشد که فرصت‌های بسیاری ایجاد میکند.

بسته به نوع کسب‌وکار شما ، ممکن است این همکاری و مشارکت در نیروی انسانی ، مهارت‌ها ، دانش ، تجهیزات و فناوری باشد. حتی ممکن است حجم کار یا خطرات تجاری کاهش یابد. این مدل از مشارکت‌ها مناسب کسب‌وکارهایی‌ست که می توانند مشتریان خود را به اشتراک گذاشته و برای تکمیل پروژه های پیچیده همکاری کنند. به عنوان مثال ، نجاران ، برقکاران و سازندگان می توانند به یکدیگر کمک کنند تا در صنعت ساختمان مورد توجه قرار گیرند. یا به عنوان مثالی دیگر مدیران سالن های زیبایی، آتلیه‌ها، مدل ها و مزون های لباس میتوانند همکاری های خوبی باهم در ترویج برندشان و انجام پروژه‌های مشترک داده باشند .

با پیوستن به یک کسب‌وکار مکمل و غیر رقابتی، می توانید بلافاصله به پایگاه ها و بازارهای جدید مشتریان که مخاطبان فعلی برند همکارتان هستند نیز دسترسی پیدا کنید.

 

 مشتریان فعلی خود را نادیده نگیرید.

یکی از رایج ترین و مخرب ترین اشتباهاتی که کارآفرینان نوپا میکنند، اولویت دادن مشتریان جدید به مشتریان فعلی است. درست است که جذب مشتریان جدید اهمیت بسیاری دارد ولی کلید اصلی موفقیت حفظ وفاداری مشتریان فعلی‌ است.

متقاعد کردن مشتری برای بازگشت دوباره به  شما، بسیار آسان تر و کم‌هزینه‌تر از متقاعد کردن یک مشتری جدید برای خرید است. حفظ مشتریان فعلی می تواند به میزان قابل توجهی سود شما را افزایش دهد. از طرف دیگر این مشتریان راضی فعلی شما هستند که با تبلیغات شفاهی به دیگر دوستانشان میتوانند یکی از موثرترین بازاریابی‌ها و تبلیغات را برای شما انجام دهند

در نهایت با وجود محدودیت منابعی که به عنوان یک کارآفرین در مدیریت کسب‌وکارتان دارید ، با صبر، اراده، استراتژی درست و حرکت مداوم و پیوسته می توانید به رشد قابل توجهی در کسب‌وکارتان دست پیدا کنید. درست است که موفقیت یک شبه به دست نمی آید ، اما با پایبندی به برنامه های تجاری‌تان میتوانید زمینه را برای توسعه کسب‌وکارتان فراهم می کنید.

 

امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.
اگر راهکار یا استراتژی موفقی برای رشد کسب و کارتان بکار گرفته اید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید