شاید درحال‌حاضر، در یک زمینه  هم‌راستا و مکمل مانند تجربه کاربری UX یا تحقیقات طراحی مشغول به فعالیت هستید. یا شاید با این حوزه آشنا شده‌اید و فکر می‌کنید بیشترین هماهنگی را با مهارت‌ها و علاقه‌مندی‌های‌‌تان دارد. در هرحال باید شروع کرد.

اکثر افراد امیدوار هستند بتوانند سریع و آسان به اهدافشان برسند و سرویس دیزاینر شدن نیز از این قاعده مستثنی نیست. ولی واقعیت این است که در‌حال‌حاضر، هیچ مسیر مشخص و شفافی برای تبدیل شدن به یک «طراح خدمات» وجود ندارد.

طراحی خدمات، رشته‌ای نسبتاً جدید و نوظهور، و مانند باز کردن راه در دل جنگل‌های انبوه، چالش‌برانگیز است. با این‌حال، برای افرادی که می‌خواهند وارد میدان شوند و مسیر منحصر به فرد خودشان را ایجاد کنند، فرصت‌های زیادی وجود دارد.

افراد از نقاط مختلفی شروع به یادگیری می‌کنند، برخی ممکن است بخواهند از حوزه‌ای که درحال حاضر فعالیت می‌کنند، مثل تجربه کاربری، به طراحی خدمات تغییر جهت دهند، برخی دیگر می‌خواهند مهارت‌ها و تجربه‌شان را در این حوزه افزایش دهند و برخی به دنبال گذراندن دوره‌های آموزشی رسمی برای این تخصص هستند.

صرف نظر از اینکه از کجا می‌خواهید شروع کنید، این چند مرحله را می‌توانید برای شروع سرویس دیزاینر شدن درنظر بگیرید.

مرحله 1: یادگیری و خواندن اصول پایه را شروع کنید

این گام اساسی شما را برای مراحل دیگر آماده می‌کند و به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید آیا طراحی خدمات واقعاً همان چیزی‌ست که می‌خواهید در آن عمیق شوید و به‌صورت تخصصی کار کنید یا صرفا تحت تاثیر زرق‌و‌برق‌های آن قرار گرفته‌اید.

خوشبختانه منابع بسیار خوبی به‌صورت آنلاین و رایگان برای این حوزه در دسترس است. همچنین کتاب‌هایی عالی برای خرید یا قرض گرفتن از کتابخانه وجود دارد. البته فهمیدن اینکه دقیقاً از کجا باید شروع کنید می‌تواند بسیار دشوار باشد.بنابراین تعدادی از مهمترین و بهترین منابع را برای شروع در ادامه معرفی می‌کنم

  • کتاب طراحی خدمات – از بینش تا اجرا
  • تجارب ارکستراسیون؛ یک کتاب جدیدتر و عالی در مورد آنچه برای طراحی تجربیات پیچیده نیاز است.
  • طراحی خدمات برای کسب و کار؛ به تجربه مشتری و طراحی خدمات از جنبه متمرکز بر تجارت نگاه می‌کند.
  • وبلاگ طراحی خدمات عملی دارای صفحه 101 طراحی سرویس عالی با لینک ها و منابع بسیار بیشتر

اگر می‌خواهید به‌صورت عمیق‌تر و تخصصی‌تر یادگیری‌تان را ادامه دهید

کتاب‌های

  • This is Service Design Thinking
  • و This is Service Design Doing

کتابهای مرجع عالی در این حوزه هستند.

توجه : می‌توانم نسخه زبان اصلی این کتاب‌ها را در اختیارتان قرار دهم، کافیست با عنوان درخواست کتاب، به من پیام دهید تا برایتان ارسال کنم.

نه تنها برای طراح خدمات شدن، بلکه برای هر حوزه‌ای که می‌خواهید در آن مسلط شوید مانند یک اسفنج عمل کنید، هرکسی و هر چیزی که مرتبط با طراحی خدمات است را جذب کنید و سعی کنید تا حد امکان اطلاعات‌تان را در این حوزه تکمیل کنید. جذب این اطلاعات، به شما کمک می‌کند که با تعاریف، ذهنیت‌ها، روش‌ها و اصطلاحات تخصصی این حوزه، آشنا شوید و شما را قادر می‌سازد با اطمینان با دیگر طراحان خدمات به تعامل بپردازید.

مرحله 2: در طراحان خدمات عضو شوید و شبکه‌ روابط‌ تان را توسعه دهید

مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر، افراد متخصصی که می‌شناسید، به اندازه آنچه می دانید مهم هستند.

بنابراین حضور در گروه‌های تخصصی سرویس دیزاین، اهمیت بسیار زیادی در رشد شما در این زمینه دارد. در این گروه‌ها، متخصصین و فعالان طراحی خدمات، گرد هم می‌آیند و دانش و تجربیات‌شان را در این حوزه به اشتراک می گذارند. تخصص “طراحی خدمات” مانند خانه‌ای درحال ساخت است – و شما برای همکاری در این ساخت دعوت شده‌اید پس چکش را بردارید.

ساخت این شبکه از متخصصان و فعالان طراحی خدمات، می تواند به صورت مجازی یا حضوری و در حالت ایده‌آل ترکیبی از هر دو باشد.

بسته به شهر و موقعیت جغرافیایی‌تان، گروه‌های طراحی خدماتی، ممکن است در اندازه کوچک فعال باشند یا شاید اصلا وجود نداشته باشند.

اگر چنین گروهی در شهرتان وجود ندارد، خودتان آن را ایجاد کنید! زیرا به شما این امکان را می‌دهد که افراد علاقه‌مند به طراحی خدمات را دور هم جمع کنید، شبکه تان را توسعه دهید و از دیگران یاد بگیرید.

اگر گروه طراحی خدمات خاصی در محل شما وجود ندارد و خودتان هم تمایلی به ایجاد چنین شبکه‌ای ندارید، برای شروع به دنبال رشته‌های طراحی مجاور و رشدیافته‌تر باشید. به جایی بروید که متخصصان مرتبط حضور دارند، مانند گروه متخصصان تجربه مشتری یا طراحان محصول و دیگر حوزه‌هایی که با طراحی خدمت ارتباطی نزدیک دارند

در گوگل جستجو کنید، بااین‌حال احتمال حضور این گروه‌ها در شبکه‌های مجازی تخصصی مانند linkedin بیشتر است. اگر کاربر توییتر هستید، طراحان خدمات را فالو کنید. نویسندگان کتاب‌ها و وبلاگ‌هایی که در اینجا معرفی کردم، شروع خوبی هستند. و از طریق این افراد می‌توانید به دیگر فعالان و متخصصان این حوزه نیز دسترسی پیدا کنید.

ارتباط با افراد به صورت حضوری و آنلاین، گامی مهم در مسیر رشد و موفقیت شما در طراحی خدمات است. همچنین به یاد داشته باشید، شبکه‌سازی یک فرآیند طولانی‌مدت است که در آن حمایت و یادگیری هر دوطرف اهمیت دارد.

مرحله 3: گپ‌های دانش و مهارتی‌تان را شناسایی و پر کنید (از همین جایی که هستید!)

سطح مهارت‌های فعلی ‌تان را ارزیابی کنید، سپس بررسی کنید که چگونه می‌توانید دانش و تجربه عملی مورد نیازتان را کسب کنید. شکاف مهارت‌ها و دانش را پر کنید تا بتوانید به‌صورت حرفه‌ای در طراحی خدمات فعالیت کنید

مرحله 4: مهارت‌هایتان را در عمل بکار بگیرید و تجربه کسب کنید

تنها یادگیری و خواندن چند مقاله و کتاب، برای موفقیت در انجام کار طراحی خدمات کافی نیست.

طراحی ترکیبی از مباحث تئوری و پیاده‌سازی در عمل است و هیچ جایگزینی برای تجربه یک کار عملی، در انجام کار وجود ندارد. شما باید بتوانید تجربه و مهارت‌های خود را در یک کار واقعی نشان دهید. بدون تجربه کار عملی و اینکه بتوانید کارتان را به کسی نشان دهید (به او بگویید)، احتمالاً پیشرفت چشمگیری در این حوزه نخواهید داشت.

در حال حاضر، عنوان شغلی  «طراحی خدمات» بسیار اندک هستند. بنابراین بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، دست به‌کار شدن است. نیازی نیست منتظر بمانید تا کسی به شما اجازه دهد تا طراحی خدمات را شروع کنید! اگر منتظر بمانید تا شغلی با این عنوان پیدا کنید، یا صبر کنید تا کسی صریحاً از شما بخواهد که طراحی خدمات را برایشان انجام دهید، احتمالاً برای مدت طولانی فقط منتظر خواهید بود.

منتظر اجازه یا استخدام شدن نباشید و از جایی که هستید شروع کنید!

عملی کردن و پیاده‌سازی آنچه به‌صورت تئوری در مورد سرویس دیزاین آموخته‌اید، بسیار بستگی به جایی که هستید، دارد. برای مثال می‌توانید :

  •  از ابزارها/روش های طراحی خدمات در پروژه بعدی‌تان در محل کار استفاده کنید.

شاید بتوانید از چارچوب نقشه سفر مشتری،  برای ترکیب داده‌ها و نتایج تحقیقاتی خود استفاده کنید و به اشتراک بگذارید. یا شاید برگزاری یک کارگاه آموزشی از مباحث کاربردی طراحی خدمات، به تیم شما کمک کند تا برخی نشتی‌ها یا اشکلات موجود فرآیندها را متوجه شوند.

  • کوچک و ساده شروع کنید.

شاید تمرین ایجاد نقشه سفر مشتری،  در پروژه ای را که در آن همکاری دارید، فقط برای شما، در دفترچه یادداشت‌تان و با داده‌هایی که در اختیار دارید، انجام شود. و هر چندوقت یکبار برای لیست کردن کانال‌ها و تاچ پوینت‌های یک خدمت، وقت بگذارید. با اینحال در همین میزان هم ارزشمند و در میزان تسلط‌تان تاثیرگزار است.

آیا پروژه جانبی وجود دارد که بتوانید در آن مشارکت کنید؟ می‌توانید به‌صورت داوطلبانه به شرکت یا سازمانی کمک کنید تا از مزایای طراحی خدمات استفاده کنند. بصورت کلی برای تمرین مهارت‌های طراحی سرویس و ساختن نمونه‌‌کارهای واقعی از هر فرصتی استفاده کنید.

  • در کارگاه های مرتبط شرکت کنید

    با موضوعاتی مانند تحقیقات طراحی، نقشه سفر مشتری، طراحی نقشه خدمات و نمونه‌سازی ، تحقیقات مشتری یا کاربر و …

توجه: حضور شما در این کارگاه‌ها به منظور فروش خدمات‌تان در حوزه طراحی خدمات نیست. بلکه سعی کنید روی یافتن راه‌هایی برای یادگیری از طریق انجام و به کارگیری آنچه تاکنون آموخته‌اید، تمرکز کنید.

سارا دراموند، بنیانگذار و مدیر عامل Snook ، که سرویس دیزاینری فوق العاده است می‌گوید:

” در یک سازمان یا مجموعه کار کنید و به این بخش توجه کنید که آن سازمان چگونه کار می‌کند. مطالبی را در مورد نحوه عملکرد آن سازمان یاد بگیرید. اگر می‌خواهید در زمینه طراحی خدمات کار کنید، جنبه‌های مختلف سازمان، مثل روابط، داده‌ها و فرآیندها را بررسی کنید و نسخه بهتری از آن را تحویل دهید.

اگر بتوانید  به من نشان دهید که کاری را در یک سازمان انجام داده‌اید، شما برای این کار گنج هستید، زیرا یاد گرفته‌اید که چگونه این کار را انجام دهید و آن را طراحی کنید.”

  • بر روی کاری که می‌خواهید انجام دهید تمرکز کنید

طراحی سرویس،  هنوز در حال توسعه است و هیچ پاسخ یا مسیر آسانی برایش وجود ندارد. برای بسیاری از ما، تمایل به اجرای طراح خدمات یا بیان آن به عنوان یک تخصص، ناشی از این امید است که این حوزه نیز به رسمیت شناخته شود.با این‌حال بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم، حفظ تمرکز بر کاری‌ست که به آن علاقه و اعتقاد داریم.

  •  از مهارت‌ها و بک‌گراند شغلی‌تان در راستای طراحی خدمات استفاده کنید

مهارت‌هایی که از قبل دارید را پنهان نکنید – از آنها به نفع خود استفاده کنید! سعی کنید متوجه شوید که چگونه می‌توانید در زمینه طراحی خدمات آنها را بکار بگیرید