بهترین تعداد سوال در نظرسنجیها، چهقدر است؟
هرچه بازخورد و نظرات بیشتری دریافت کنید، می توانید استراتژی را با دقت بیشتری مطابق با نیازهای مخاطبان هدفتان تنظیم کنید. بنابراین کاملا قابل درک است که می خواهید تا حداکثر اطلاعاتی که میتوانید را از پاسخ دهندگان دریافت کنید بنابراین سوالات زیادی را در فرم نظرسنجی میگنجانید.
اما مراقب باشید: تعداد زیاد سؤالات، می تواند نتیجهبخشی نظرسنجی را کاهش دهد و منجر به نرخ انصراف بیشتر یا پاسخ های غیرمعتبر شود.
برای جلوگیری از این امر، اجازه دهید به این سؤال بپردازیم که به صورت کلی چه تعداد سؤال در هر نظرسنجی مناسب است تا بتوانیم حداکثر اطلاعات باکیفیت را بهدست آوریم.
بهتر است از ابتدا شروع کنیم. و نگاهی داشته باشیم به این موضوع که چرا مردم در نظرسنجیها شرکت میکنند؟
در این مطلب به این موارد میپردازیم :
- منافع شخصی هر شرکت کننده در نظرسنجی
- تأثیر تعداد سوالات بر کاهش میزان انصراف و افزایش کیفیت پاسخها
- توصیه ما برای اندازه پرسشنامه
منافع شخصی هر شرکت کننده از شرکت در نظرسنجی
منفعت شخصی هر یک از شرکت کنندگان، برای تصمیم به شرکت در نظرسنجی، فاکتوری مهم و تعیین کننده است. اگر شرکت در نظرسنجی هیچ سودی برای شرکتکننده نداشته باشد، احتمالاً در نظرسنجی شرکت نخواهد کرد. با این وجود، انگیزه شرکت در نظرسنجی برای افراد مختلف میتواند متفاوت باشد.
برای مثال، برخی از افراد، نیاز دارند در تکمیل چیزی بزرگتر مشارکت داشته اند و ازطریق شرکت در نظرسنجی احساس میکنند در بهبود یک فرآیند که نفع عمومی ایجاد میکند، نقش دارند. برخی دیگر با اشتراکگذاری دانشی که دارند نیازشان به انتقال دانش را پاسخ میدهند.
این در حالی ست که در نظرسنجی کارکنان، به دلیل ارتباط نزدیک با مدیر، تقریباً یک “اجبار” داوطلبانه برای شرکت در نظرسنجی وجود دارد. در این مورد، منفعت شخصی می تواند بهبود جایگاه شغلی یا جریان کاری باشد، که کارمند از آن سود می برد.
یا خیلی ساده، ممکن است بین مشارکتکننده و فردی که مسئول نظرسنجی ست ، رابطه ای دوستانه یا فامیلی برقرار باشد. همین جریان، اگر مشارکتکننده با خود محصول، خدمت یا برند، رابطه احساسی داشته باشد نیز صادق است.
اگر ارتباط یا احساسی از قبل وجود ندارد، ایجاد انگیزه برای مشارکت افراد بدون تماس قبلی بسیار موثر است، متناسب با نوع فعالیت و جامعه مخاطبین این انگیزه دهندهها متفاوت هستند برای مثال، ارائه کد تخفیف، امکان شرکت در قرعهکشی، یک هدیه یا دانلود یک محتوای ارزشمند، میتواند برای مشارکت کننده، انگیزهبخش باشد.
مهم نیست که چه نیازها یا مواردی به شرکت کنندگان شما انگیزه می دهد، بلکه مهم است که توجه کنید همه این نیازها یک مخرج مشترک دارند: عمق رابطه با برند یا مسئول نظرسنجی. اگر قبلاً بین شما و شرکتکنندگان رابطهای وجود داشته باشد، احتمالا شرکتکنندگان به سؤالات بیشتری پاسخ خواهند داد. از طرف دیگر، اگر هیچ رابطه شخصی از قبل وجود نداشته باشد یا صرفا یک رابطه سطحی باشد، شرکت کنندگان احتمالاً هنوز تمایلی به شرکت در یک نظرسنجی ده صفحه ای نخواهند داشت.
از این نتیجه گیری، می توانید قانون کلی زیر را برای نظرسنجی بعدی خود استخراج کنید:
“هرچه عمق رابطه بیشتر باشد، تعداد سوالات بیشتری می توانید بپرسید – و بالعکس.”
بنابراین، یک نقطه شروع خوب برای برنامهریزی یک نظرسنجی، ایجاد نظرسنجی با توجه به میزان و عمق ارتباطی ست که با جامعه هدف دارید.
در مورد نظرسنجی از کارکنان بواسطه رابطه کارمندی، میزان وفاداری بالاست . بنابراین، کارکنان برای پاسخ به نظرسنجی های پیچیده و طولانی تر تمایل بیشتری دارند.
در شبکههای اجتماعی نیز، معمولاً سطح بالایی از ارتباط احساسی بین اینفلوئنسر و فالوورهایش وجود دارد، بنابراین عموما فالوئرها، با کمال میل به برخی سؤالات پاسخ میدهند.
در مقابل، در یک نظرسنجی عمومی، که ارتباط احساسی بسیار سطحی ست یا اصلا ارتباطی وجود ندارد، تمایل به پاسخ به پرسشنامه های پیچیده و طولانی نیز به همان میزان کم میشود
به عنوان مثال، اگر من از طریق یک آگهی، بدون توجه به گروه هدف، افراد را به نظرسنجی دعوت کنم، ممکن است هیچ بازخوردی نگیرم. در بهترین حالت، باید بین جامعه مخاطب و موضوع ارتباطی وجود داشته باشد. به عنوان مثال، در مورد بررسی محصولات اصلاح صورت، می توان فرض کرد که مردان در تمام گروههای سنی با موضوع همذاتپنداری می کنند.
- نیاز به مشارکت در انجام کاری بزرگتر و داشتن نقشی در محقق کردن یک هدف بزرگتر
- نیاز به اشتراک دانش
- اجبار جهت دریافت مناقع جانبی مانند ارتقا شغلی ،رضایت مسئول بالاتر یا بهبود جریان و نتایج و حتی کد تخفیف
- رابطه احساسی بین مشارکت کننده و مسئول نظرسنجی
- رابطه احساسی بین مشارکت کننده و برند، محصول یا خدمت
- رابطه بین مشارکت کننده و موضوع
تأثیر تعداد سوالات بر کاهش میزان انصراف و افزایش کیفیت پاسخها
با اینحال موارد تاثیرگذار دیگری نیز وجود دارد که روی نرخ انصراف یا کیفیت پاسخ ها، تاثیر میگذارد. که عبارت اند از
شماره 1 : نحوه دعوت برای مشارکت در نظرسنجی
دعوت به مشارکت در نظرسنجی، نقطه شروع تماس با شرکت کنندگان در نظرسنجی شماست. ضروریست در ابتدا بتوانید افراد را متقاعد کنید تا در نظرسنجی شرکت کنند. به صورت عمومی، فرمهای نظرسنجی عموما خشک ، بیروح و رباتگونه هستند و هنر شما در این است که بتوانید تا حد امکان این فرآیند را انسان محور و دلنشین کنید و به آن روح ببخشید. با متنی کوتاه و جذاب، افراد را دعوت به مشارکت کنید زیرا یک متن کوتاه و قابلدرک، نظرسنجی را آسان نشان میدهد و این ذهنیت را القا میکند که زمان زیادی از آنها نمیگیرد. از سوی دیگر، یک متن پیچیده و سنگین، دقیقا عکس این حالت عمل میکند و می تواند شرکتکنندگان را بترساند. بنابراین، به طور خلاصه و مختصر برای شرکت کنندگان توضیح دهید که میخواهید با نظرسنجی به چه چیزی برسید. صادق باشید و با شرکت کنندگان از موضع دوستانه صحبت کنید. به این ترتیب یک رابطه ایجاد میکنید و به شرکت کنندگان این احساس را میدهید که میتوانند فعالانه مشارکت کنند.
شماره 2 : ساختار پرسشنامه
ساختار پرسشنامه نیز تأثیر زیادی بر رفتار پاسخگویی شرکت کنندگان دارد.
به عنوان مثال، اگر سؤالات طولانی و پیچیده بپرسید، پاسخ دادن به آن برای شرکت کننده دشوارتر می شود و به کار و زمان بیشتری نیاز دارد. از سویدیگر، اگر سؤالات کلیکی سادهای بپرسید، که نیازی به فکر کردن طولانی و عمیق از سوی شرکت کننده نداشته باشد، احتمالاً به سؤالات بیشتری پاسخ خواهد داد.
از سوالات باز به صورت انتخابی استفاده کنید. اگر زیاد سؤالات باز بپرسید، شرکت کننده باید نیز باید زیاد بنویسد که برای او وقت گیرتر است. و ممکن است از یک قسمت به بعد، خسته شود و به سؤالات دیگر پاسخ ندهد یا فقط با پاسخ های کوتاه “بی فایده” سعی کند پرسشنامه را تمام کند.
همچنین به خاطر داشته باشید ذهن در مقابل انجام کارهای کوچک ، مقاومت کمتری نشان میدهد. بنابراین اگر بهجای اینکه در یک صفحه سوالات زیادی را بگنجانید، سوالات را در چندین صفحه توزیع کنید، نظرسنجی بسیار ساده تر به نظر می رسد.
استفاده از نوع و اندازه فونت مناسب ، رنگبندی ، نمایش نوار میزان پیشرفت، حتی کادر باکس پیامها میتواند در احساسی که به شرکتکننده القا میشود تاثیر داشته باشد.
شماره 3:خلاقیت در طرح سوالات
سوالاتی که به صورت خسته کننده و پراکنده در کنار هم قرار گرفته اند، به احتمال زیاد کسی را برای شرکت در نظرسنجی ترغیب نمی کند. پرسشنامه را متناسب با موضوع مشخص و هدفمند طراحی کنید و مشارکت را به یک تجربه تبدیل کنید. هر شرکت کنندهای که احساس کند با این پرسشنامه هدف خاصی دنبال نمیشود، تصور میکند صرفا وقتش را از دست میدهد، تلاش زیادی برای پاسخگویی صادقانه به پرسشنامه انجام نخواهد داد.
شماره 4: امکان شرکت در نظرسنجی به صورت ناشناس
به شرکتکنندگان اطلاع دهید که مشارکت داوطلبانه است و صددرصد بصورت ناشناس میتوانند در نظرسنجی مشارکت کنند. اگر نظرسنجی به صورت ناشناس انجام شود، به شرکت کنندگانتان این اطمینان را می دهید که هیچ ارتباطی بین پاسخها و شخص آنها وجود ندارد. این امر به ویژه، در نظرسنجیهای کارکنان اهمیت قابل توجهی دارد، جایی که شرکتکننده ممکن است از پیامدهای شخصی پاسخهایشان، بیم داشته باشد.
شماره 5 : تناسب مشوقها
یکی از راههای موثر برای افزایش نرخ مشارکت، استفاده از مشوق هاست. در اینجا می توانید از شرکت در قرعه کشی یا کد تخفیف، برای ایجاد انگیزه بیشتر در مشارکتکنندگان برای شرکت در نظرسنجی استفاده کنید.
همانطور که میبینید، اینها نکات سادهای هستند که میتوانند بر موفقیت نظرسنجی شما تأثیر بگذارند. قبل از تعریف سوالات، نگاهی گذرا به میزان و عمق رابطه خود و شرکتکنندگانتان بیندازید. و بر اساس آن، میتوانید تعیین کنید که نظرسنجی شما در مرحله طراحی اولیه، چند سوال بهتر است داشته باشد.
پیشنهاداتی برای اندازه تعداد پرسشها
عموما پرسشنامه باید بین 5 تا 10 دقیقه طول بکشد و سریع و آسان باشد. و در مورد نظرسنجی کارکنان، نظرسنجی میتواند تا 30 دقیقه طول بکشد. و این بهدلیل نوع و عمق روابط است.
اگر میخواهید افراد را با انگیزانندههایی مثل کدتخفیف، به مشارکت در نظرسنجی ترغیب کنید،این سوال را از خود بپرسید: این انگیزه برای چه میزان تلاش یا زمان برای مشارکتکننده ارزش دارد؟
Tags In
سلام. الهــام کاظمی هستم استراتژیست و مشاور کسبوکار. دراین وبسایت مطالبی را با شما به اشتراک میگذارم که عملکرد فرآیندهای سیستم کسبوکارتان را بهبود میبخشد.